به دخت

 




خدا شبیه چیست؟

 

بعضی‌ها خیال می‌کنند خدا شبیه یک پرنده است که آن سوی ستاره‌ها پرواز می‌کند.

برخی نیز فکر می‌کنند خدا شبیه خورشید است و آن طرف دنیا قرار دارد.

 

افرادی هم خدا را در ذهنشان، به یک پیرمرد ریش‌سفید تشبیه می‌کنند که خانۀ بزرگی در آسمان دارد.

امّا باید بدانی که هیچ کدام از این فکرها درست نیست. خدا هیچ شبیه و مانندی ندارد. او بزرگ‌تر از آن است که شبیه موجودات این جهان باشد. خدا خودش در قرآن گفته است که: «مثل و مانندی برای او نیست.»

وقتی کسی خدا را ندیده است و نخواهد دید، چگونه می‌توان گفت که او شبیه کدام یک از دیدنی‌ها است.

ما خیلی از چیزها را شبیه یکدیگر می‌دانیم؛ مثلاً می‌گوییم:

چرخ‌های دوچرخه مانند پاهای انسان‌اند؛

لامپ، شبیه خورشید است؛

آن ابری که بالای سرِ ما است، شبیه خرگوش است؛

خانم معلّم، شبیه مادر من و آقای معلّم، شبیه پدر من است.

امّا خدای بزرگی که همۀ جهان را آفریده است، شبیه هیچ چیز و هیچ کسی نیست. اگر بگوییم خدا شبیه خورشید، عُقاب، کوه و هر چیز دیگری است، او را کوچک کرده‌ایم. خدا از همۀ این‌ها بزرگ‌تر و قوی‌تر است.

خدایی که ما می‌شناسیم خدایی مهربان، بزرگ، بخشنده، دانا و قوی است؛ امّا شبیه هیچ یک از چیزهایی که می‌بینی، نیست. او مثل و مانندی ندارد. همۀ چیزهایی که می‌بینی، آفریده‌های خدا و نشانه‌های وجود او هستند و خدا به هیچ یک از آن‌ها شباهت ندارد.

در این جا خوب است به یک سؤال دیگر که خیلی‌ها می‌پرسند نیز جواب بدهم. برخی می‌پرسند: «خدا مرد است یا زن؟» با توجه به مطالبی که الان به تو گفتم، پاسخ این پرسش را خودت می‌توانی بدهی. گفتم که خدا شبیه هیچ یک از آفریده‌های خودش نیست؛ بنابراین زن بودن یا مرد بودن برای او معنا ندارد. انسان‌ها به دو گروه زن‌ها و مردها تقسیم می‌شوند. خدا برتر از انسان است و نمی‌شود گفت او زن است یا مرد.

در سورۀ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» آمده است که: «خدا همتایی ندارد» همتا یعنی همسر و شبیه و مثل و مانند. دوپا بودن، دست داشتن، ترسیدن، عرق ریختن، فرزند بودن، پدر بودن، مادر بودن، زن بودن، مرد بودن و مانند این‌ها، صفات ما آدم‌ها است و نباید فکر کنیم که خدا هم این حالت‌ها را دارد؛ زیرا او شبیه ما نیست. او یک موجود بی‌نظیر است. او نه مرد است و نه زن؛ او خدا است، خدای یگانه، خدای بزرگ، خدایی که شبیه هیچ چیز نیست.

 

 



نظرات ارسال شده
مادر
دوشنبه 1 آبان 1391


منتظر ادامه مطالب شماهستم این سوالات زیاده


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :