به دخت

 




مشکلات پیش روی جوانان

ممکن است بسياري از جوانان بگویند: ما هم قبول داریم ازدواج آثار ارزشمند بسیاری دارد و بهترین سن ازدواج، اوایل جوانی است، ولی چگونه باید با مشکلات برخورد کرد. در ادامه، به شکل اجمالی به مشکلات پیش روی جوانان می‌پردازیم و البته راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم.

الف) مسکن

یکی از مشکلات پیش روی جوانان، تهیۀ مسکن است که متأسفانه هر روز تشدید می‌شود و مانعی جدی برای جوانان ایجاد کرده است. برای حل این مشکل، بهترین راه، سکونت در منزل پدر عروس یا پدر داماد است که البته مزایایی نیز دارد؛ از جمله این که هزینه زندگی کاهش می‌یابد و امنیت اجتماعی و اخلاقی همسران جوان نیز تأمین می‌گردد؛ زیرا تنها ماندن همسر جوان در منزل مستقل یا آپارتمان، چه بسا خود، زمینه‌ساز مشکلات اخلاقی شود. البته اگر سکونت در منزل پدر باعث توهین یا ناسازگاری باشد، این کار اصلاً صلاح نیست و باید منزلی مستقل اجاره کرد و چنانچه والدین مایل بودند، می‌توانند از لحاظ اقتصادی به همسران جوان کمک کنند.

 ب) ادامۀ تحصیل

یکی از مشکلات فراگیر جوانان، مشکلات ناشی از ادامه تحصیل است که می‌توان با انجام نامزدی شرعی آن را حل کرد؛ به این صورت که دختر و پسر با هم نامزد شرعی و قانونی باشند و به درس خود ادامه دهند و در شرایط مقتضی عروسی کنند. در این صورت، هم از انحرافات و زیان‌های مجرد بودن در امان خواهند ماند و هم از آرامش و فواید همسرداری بهره‌مند خواهند شد. البته نکته‌ای که در اینجا باید رعایت شود، این است که نباید دوره نامزدی طولانی باشد؛ زیرا اگر از یک سال فراتر برود، ممکن است خود منشأ اختلاف و تعارض شود. لذا اگر قرار است دختر و پسر سالیان متمادی به درس خود ادامه دهند و زمینۀ ازدواج رسمی (عروسی) هم وجود ندارد، این راهکار توصیه نمی‌شود.

 ج) مشکلات مالی

نباید این امر را از مشکلات جدی ازدواج دانست؛ زیرا در ابتدای ازدواج و تشکیل زندگی، کمتر جوانی است که مشکلات مالی نداشته باشد؛ لذا باید از والدین کمک گرفت، مراسم ازدواج را نیز با سادگی برگزار کرد و از مخارج غیرضروری اجتناب نمود و ضمن تلاش، به امدادهای الهی امیدوار بود. خداوند متعال در قرآن کریم با صراحت وعده نصرت و یاری داده، فرموده است: «جوانان بدون همسر را همسر دهید ... و اگر فقیر باشند، خداوند با فضل و رحمت خود آنان را غنی و بی‌نیاز می‌کند.»

اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید تا انسان بوده، مشکلات هم وجود داشته است، ولی کسی وا نمانده است؛ زیرا خداوند از خزائن رحمت خویش به آنان ارزانی داشته است. پیامبر (صل الله وعلیه وآله) در این زمینه می‌فرمایند: «همسر بگیرید که به یقین رزق شما را زیاد می‌کند.»

نکتۀ مهم، قناعت و راضی بودن به امکانات موجود زندگی است. اگر همسران به امکاناتی که دارند، قانع باشند و تجمّل‌گرایی را کنار بگذارند، بسیاری از مشکلات به ویژه در ابتدای زندگی، برطرف خواهد شد. قناعت به منزلی کوچک، حتی یک اتاق، وسایل زندگی ساده، خوراک ساده و جلوگیری از اسراف، باعث برکت و رونق زندگی می‌شود و زمینۀ فرو رفتن در قرض و بدهی را از بین می‌برد.

در نگاه آموزه‌های دینی، قناعت، باعث آسایش، برخورداری از زندگی گوارا، عزت و ... است. در روایتی حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «آرامش و راحتی، نتیجۀ قناعت است.»

 د) مجرد بودن خواهران و برادران بزرگتر

این پندار، یعنی مانع بودن خواهر یا برادر بزرگتر، پنداری غلط و غیر قابل قبول است؛ چه این که هر فردی باید شرایط خود را لحاظ کند و اگر احیاناً برادر یا خواهری به دلایلی، برای ازدواج آمادگی لازم ندارد یا خواستگار مناسبی ندارد، نباید مانع برادر یا خواهر کوچکتر از خود بشود. جوانان هرگز نباید به این مسائل بی‌مبنا، اعتنا کنند و اگر برای ازدواج آمادگی دارند، باید اقدام کنند. چه بسا گاهی، در انتظار خواهر و برادر بزرگتر نشستن، برای هر دو مشکل‌ساز شده است و برعکس در مواردی ازدواج کوچک‌تر، زمینۀ ازدواج خواهر یا برادر بزرگ‌تر را فراهم کرده است.

 هـ) مشکلات عادی و طبیعی

برخی از مشکلات و سختی‌ها لازمۀ یک زندگی پویا و طبیعی است. زندگی دنیایی به دلیل حکمت‌هایی، پیوسته همراه سختی‌ها و زحمت‌های مختلف است. این سختی‌ها نه تنها مانعی برای رشد و پیشرفت نیست، بلکه سازنده بستری مناسب برای بروز استعدادها و توانمندی‌های نهفته در وجود انسان است. برای رسیدن به کمال و ترقی و نیل به هدف‌های بلند، باید سختی‌ها را به جان خرید و با آنها کارزار کرد.

نازپرورده تنعّم نبرد راه به دوست                عاشقی شیوۀ رندان بلاکش باشد

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :