به دخت

 




از نفقه چه می‌دانیم

  طبق ماده 1107 اصلاحی از قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه‌ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل، مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج زن به واسطه‌ی نقصان یا مرض. در ماده مذکور، تمام نیازهای زن به نحو متعارف بیان شده است. به این معنا که آنچه عرفاً نیاز یک زن تلقی می‌شود، شامل نفقه می‌شود نه بیش از آن.

همچنین نیازهای زن در حدود وضعیت و شأن او با امثال وی سنجیده می‌شود. به عنوان مثال خانواده و وضعیت مادی پدر و نحوه‌ی زندگی و هیأت وی در زمان قبل از ازدواج و شغل وی ملاک عمل قرار می‌گیرد. موارد مذکور در ماده را یک به یک مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1- مسکن: تهیه‌ی مسکن از وظایف مرد است مگر این که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. مسکنی که فراهم می‌شود باید در حد شأن و وضعیت زن باشد.

در بعضی موارد در سند نکاح، حق تعیین منزل برای زن منظور می‌شود که در این صورت مرد نمی‌تواند در غیر محلی که زوجه تعیین نموده منزل تهیه نماید. یعنی اگر زوجه مایل به زندگی کردن در تهران باشد مرد نمی‌تواند وی را مجبور به زندگی در شهرستان نماید چرا که در زمان عقد چنین حقی برای زن منظور شده و مرد به آن رضایت داده است.

2- البسه: لباس نیز در حد شأن و وضعیت زوجه تهیه می‌گردد. در اجرای این ماده عرف و عادت را نیز لحاظ می‌نمایند. در مورد خوراک نیز عرف ملاک عمل می‌باشد.

3- لوازم درمانی و بهداشتی: این بند از ماده قبل از اصلاح ماده‌ی 1107 مورخ 19/8/81 در قانون وجود نداشت، ولی پس از اصلاح این مسأله منظور گردید که مرد علاوه بر هزینه‌ی درمان، مکلف به تأمین هزینه‌ی لوازم بهداشتی نیز در حد متعارف گردید.

4- اثاث منزل: تهیه اثاث منزل بر عهده‌ی شوهر است بنابراین زوجه تکلیفی به تهیه وسایل منزل و انتقال آن به منزل شوهر ندارد، اگرچه عرف زن را مسؤول تهیه اثاث منزل می‌داند ولی باید دانست این تکلیف عرفی است و قانون اجباری ندارد.

5- خادم: معمولاً در مواردی لازم می‌شود که زوجه به لحاظ وضعیت جسمانی نامساعد یا بیماری و نقص عضو قادر به اداره‌ی امور خود یا منزل نباشد در این مورد مرد مکلّف به استخدام خادم است. البته اگر خانواده در درجه‌ای از وضعیت مالی قرار داشته باشند که توانایی استفاده و بهره‌مندی از خدمات خادم را داشته باشند.

باید متذکر شد استطاعت مرد در قانون پیش‌بینی نشده است زیرا استطاعت مرد باید در حدی باشد که بتواند نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن را تأمین نماید. از سوی دیگر قانونگذار اصل را بر این قرار داده است که زوج در زمان ازدواج با توجه به وضعیت زن اقدام به انتخاب وی و ازدواج نموده است، لذا از وجه حقوقی عدم استطاعت وی پذیرفته نیست و نمی‌تواند از تهیه مسکن یا اثاث منزل و یا سایر مواردی که به عنوان نفقه پیش‌بینی شده است به دلیل عدم استطاعت خودداری نماید.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :