به دخت

 




شرایط ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

ازدواج زنی که مسلمان است با مرد غیرمسلمان دارای حرمت می‌باشد، مگر در مواردی که مرد غیرمسلمان، دین اسلام را برگزیند. آیین‌نامه اجرایی زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه غیرایرانی مصوب 4/7/45 هیأت وزیران، به وزارت کشور اجازه داده است پروانه‌ی زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه را با شرایط خاص صادر نماید. شرط اوّل آن که زن و مرد تقاضانامه‌ی صدور پروانه‌ی زناشویی موجود را کامل نموده و به کشور متبوع مرد خارجی ارائه کنند، آن کشور نیز ضمن تأیید و بلامانع دانستن، این ازدواج را در کشور خود به رسمیت بشناسد.  


  

 

 

  گواهی از مراجع محلی یا کنسولی یا مأموران سیاسی محلی مبنی بر این که مرد استطاعت و مکنت لازم برای ازدواج را دارد و نیز تعهدنامه ثبتی مرد خارجی مبنی بر این که نفقه زن و فرزند و هرگونه حق دیگری که زن بر ذمه‌ی وی دارد را در زمان ترک یا طلاق بپردازد. علاوه بر آن حسب تبصره‌ی مصوب 20/4/49 هیأت وزیران در مواردی که وزارت کشور لازم بداند می‌تواند از مرد تضمین دریافت نماید که کلیه‌ی وظایفی را که نسبت به همسر و فرزندان خود دارد از قبیل پرداخت نفقه و خوش‌رفتاری نمودن و کلیه واجبات را بجا می‌آورد و چنانچه این ازدواج منتهی به طلاق گردید، هزینه‌ی مراجعت زن را به کشور تأمین نماید. 

همچنین اگر زوج و زوجه هر دو دارای ازدواج قبلی باشند لازم است که طلاق‌نامه یا گواهی فوت همسر اول را ارائه نماید.

اگر زوج دارای مدارک پناهندگی بوده و زوجه دارای شناسنامه ایرانی باشد شرایط فوق لحاظ نمی‌شود، زیرا پناهنده با سفارت خود در ارتباط نمی‌باشد تا مدارک لازم از قبیل گواهی تجرّد را ارائه نماید، ولی از زوجه تعهد اخذ می‌گردد که استانداری هیچ مسؤولیتی در قبال عواقب بعدی این ازدواج نخواهد داشت.

ماده 1060 قانون مدنی مقرر می‌دارد که ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که منع قانونی ندارد موکول به اجازه‌ی مخصوص از طرف دولت است. صرف‌نظر از بیان شروطی که قانونگذار برای ازدواج ایرانی با مرد تبعه‌ی خارج مقرر و معین نموده است، ذکر این نکته ضروری است که چنانچه بدون رعایت شرایط مقرر قانونی ازدواج واقع شود، ازدواج صحیح است به شرط این که مرد مسلمان شود. شروط مذکور و تشریفات قانونی به لحاظ حفظ حقوق زوجه می‌باشد.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :