به دخت

 




• ویتامین‌های لازم برای حفظ سلامت موها :

ویتامین A: این ویتامین آنتی‌اکسیدانی است که به تولید چربی سالم در پوست سر کمک می‌کند. منابع غذایی حاوی ویتامین A به وفور در روغن کبد ماهی وجود دارد، زردۀ تخم‌مرغ، کلم، اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، هویج، هلو، زردآلو، طالبی، گوجه‌فرنگی، دارای منابع سرشار این ویتامین می‌باشند.

· ویتامین B1: در خشکبار، گل کلم، حبوبات، جوانۀ گندم، جگر و قلوه به وفور دیده می‌شود.

· ویتامین B3 (نیاسین): این ویتامین گردش خون در پوست سر را تقویت می‌کند. از منابع مهم این ویتامین مخمر آبجو، سبوس گندم، قارچ، نخودسبز، ماهی، بوقلمون و گوشت می‌توان نام برد که سرشار از ویتامین B3می‌باشد.

· ویتامین بیوتین یا (H): بیوتین یکی از خانواده‌های B کمپلکس است و محلول در آب می‌باشد. حضور بیوتین برای جذب ویتامین C ضروری می‌باشد. این ویتامین تولید کراتین را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. مخمر آبجو، تمام انواع غلات، زرده تخم‌مرغ، جگر، برنج و شیر مهم‌ترین منابع حاوی این ماده هستند.

· ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): حضور این ویتامین برای فعالیت غدد فوق کلیه ضروری است و چربی و نشاسته را تبدیل به انرژی می‌کند. این ویتامین در ساخت و ساز سلول‌های بدن، کارساز است، برای رشد طبیعی بدن و توسعۀ سیستم مرکز اعصاب مؤثر است. و مانع از سفیدی و ریزش موها می‌شود.

دانه‌های غلات، مخمر آبجو، گوشت، زرده تخم‌مرغ، برنج، گل کلم، سیب‌زمینی منابع غنی این ویتامین می‌باشند.

· ویتامین B6: این ویتامین مانع از ریزش مو شده و ملانین را که رنگدانه‌های تأمین‌کننده رنگ مو هستند، تقویت می‌کند. کمبود این ویتامین باعث کم‌خونی می‌گردد. منابع اصلی غذایی حاوی این ویتامین شامل: مخمر آبجو، جگر، دانه‌های تمام انواع غلات، سبزیجات، زردۀ تخم‌مرغ هستند.

·ویتامین B12: این ویتامین مانع از ریزش مو می‌شود. کمبود این ویتامین باعث کم‌خونی، اختلالات عصبی و کج‌خلقی می‌گردد. مهم‌ترین منابع غذایی نیز در جگر، ماهی، تخم‌مرغ، شیر، پنیر، قلوه وجود دارد.

· اینوزیتول (Inositol): یکی از اجزای ترکیبی ویتامین B کمپلکس است. کمبود این ویتامین از ریزش مو جلوگیری می‌کند و در نگهداری موهای سالم مؤثر می‌باشد و باعث سالم ماندن فولیکول‌های مو در سطح سلولی می‌شود. این ماده بیش‌تر در جگر، مغز گاو، طالبی، گریپ فروت، کشمش، سبوس گندم و کلم یافت می‌شود.

· ویتامین C: این ویتامین آنتی‌اکسیدانی است که به حفظ سلامت پوست و موها کمک می‌کند. میوه‌های خانوادۀ مرکبات به ویژه گریپ فروت، توت‌فرنگی‌ها، کیوی، آناناس، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، سیب‌زمینی و سبزیجات دارای برگ سبز تیره، منابع سرشار این ویتامین هستند.

· ویتامین E: این ویتامین آنتی‌اکسیدانی است که گردش خون در پوست سر را تقویت می‌کند. از بهترین منابع غذایی دارای ویتامین E می‌توان به جوانۀ گندم، سویا، کلم بروکلی، نان گندم، تخم‌مرغ، آجیل، دانه‌های خام و دانه‌های روغنی، سبزیجات برگ‌پهن اشاره نمود.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :