به دخت

 




شرایط اولیه‌ی ازدواج -بلوغ عقلی

- تصمیم‌گیری صحیح و بدون وابستگی، مشورت با افراد آگاه و باتجربه، پیرو بی‌چون و چرای نظر دیگران نبودن، داشتن برنامه‌ریزی در زندگی، داشتن انتظارات منطقی و معقول، عدم پافشاری بر افکار نادرست، تجزیه و تحلیل مسائل، انتخاب درست، مسؤولیت‌پذیری در قبال رفتار و کردار، کنترل زبان، سنجیده رفتار کردن، رعایت حد اعتدال در بروز احساسات، سازگاری با اطرافیان، استقلال فکری و ... همگی مؤید رشد عقلانی فرد برای ازدواج می‌باشد.

- اگر نتوانید در کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین امور، تصمیم‌گیری صحیح و بدون تزلزل و وابستگی داشته باشید چگونه انتظار دارید بتوانید در مورد ازدواج که مهم‌ترین انتخاب شما در زندگی است درست تصمیم بگیرید؟!

- برای آن که از وابستگی به دیگران در تصمیم‌گیری بکاهید می‌توانید ابتدا از اتخاذ تصمیم‌های کوچک بدون اتکا به دیگران شروع کنید.

- بهتر است در کارهایتان با افراد آگاه و باتجربه مشورت کنید، در این صورت با شریک کردن عقل و تجربه دیگران تصمیمی منطقی و عقلانی خواهید گرفت.

- برای این که بی‌چون و چرا پیرو نظرهای دیگران نباشید بهتر است نظرات مختلف را خوب ارزیابی کرده در صورتی که مطابق موازین شرعی و عرفی و خواسته‌های شما بود آن را قبول کنید.

- برای رسیدن به رشد عقلانی، از سرزنش دیگران، ضررهای احتمالی و پشیمانی نترسید و با شجاعت تصمیم‌های عاقلانه بگیرید.

- اهداف خود را در زندگی مشخص کنید و برای رسیدن به آن‌ها راهبردهای مناسبی پیش بگیرید؛ لازمه‌ی این کار داشتن یک برنامه‌ی حساب شده است، که شما را از سردرگمی و دور شدن از هدف رهایی می‌بخشد.

- تنش‌ها، آسیب‌های روانی و برخوردها بیشتر در زندگی بدون برنامه ظهور پیدا می‌کند. اگر خواهان آرامش هستید، سعی کنید برنامه‌ریزی صحیح و اصولی داشته باشید.

- پافشاری نمودن روی افکار نادرست و محروم ساختن خود از شنیدن نظرات دیگران می‌تواند بیانگر عدم رشد عقلانی باشد.

- در برخورد با مشکلات زندگی، همه جوانب کار را بسنجید و شرایط را خوب درک کنید، مطمئن باشید با تجزیه و تحلیل خوب و موضع‌گیری صحیح و اصولی، انتخابی رضایت‌بخش خواهید داشت.

- شما در قبال پیامد رفتارها و کردارهایتان مسؤولید و باید پاسخ قابل قبول و قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها داشته باشید. پس بهتر است قبل از این که سخنی را به زبان بیاورید، کمی راجع به آن فکر کرده و با درایت بیشتری صحبت کنید، در واقع با کنترل زبان از پشیمانی‌های احتمالی جلوگیری کنید.

- برای بالا بردن توان سازگاری، خود را جای دیگران بگذارید و ببینید در آن موقعیت چه می‌کردید، در این هنگام است که دیگران را بهتر می‌توانید درک کنید و راحت‌تر با آن‌ها کنار می‌آیید.

- سازگاری با سازش‌کاری یکسان نیست، سازگاری کنار آمدن با اطرافیان است و سازش‌کاری کنار گذاشتن ارزش‌ها است.

- توجه داشته باشید افرادی که می‌خواهند همیشه مورد قبول دیگران واقع شوند و برای این منظور دست به هر کاری می‌زنند، یکی از بزرگترین سرمایه‌های زندگی خود را که استقلال رأی و آزادی عمل است از دست می‌دهند.

- آشنایی با سیره و زندگی با افرادی که به بلوغ فکری و عقلی رسیده و فهمیده و رشد یافته‌اند و همنشینی با آنان از جمله راه‌های رسیدن به بلوغ عقلانی است.

 

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :