به دخت

 




آداب خرید عقد و عروسی

در خرید اعتدال را رعایت کنید؛ نه آن قدر به قیمت پایین اهمیّت دهید که کیفیت و زیبایی را از یاد ببرید و نه آن قدر دنبال مد و مارک و مکان خرید باشید که مجبور به پرداخت قیمت گزاف شوید.

- در هنگام خرید، خانواده‌ها با توجه به سطح توقّعات و سلیقه‌ی خود اظهارنظر می‌نمایند که بهتر است عروس و داماد با نگه داشتن حرمت آن‌ها برخوردی مناسب با شأن خود داشته باشند.

- گفتگوی صمیمانه‌ی داماد با همسرش قبل از خرید راجع به میزان دارایی‌ها، هزینه‌های زندگی، اختصاص درآمد به مسائل مهم‌تر زندگی (مثل خرید خانه، ماشین و ...) به مدیریت درست او در هنگام خرید می‌انجامد.

- هماهنگی زوجین و یا والدین قبل از خرید، تهیه‌ی لیست لوازمی که قرار است خریداری شود حتی تحقیق در مورد مکان و قیمت لوازم زمینه‌‌های تفاهم بین دو خانواده را فراهم می‌کند.

- اگر هنگام خرید احساس کردید اختلاف‌نظرتان تنها در قیمت کالا است، با احترام مغازه را ترک و سعی کنید اختلاف را همان زمان حل نمایید وگرنه، بهانه‌ای آورده خرید را به زمان دیگری موکول نمایید و تا موعد مقرر تأمّلی بر رفتار خود، عکس‌العمل طرف مقابل و ارزش‌هایتان داشته باشید.

- عروس خانم! توجه داشته باش خریدی که فشار اقتصادی داماد را به دنبال داشته باشد، موجب بروز مشکلات مالی و روحی در زندگی مشترکتان می‌شود و نه تنها شادی‌آور نیست بلکه باعث تلخی در اوّل زندگی می‌شود.

- مادرم! اگر قبل از انتخاب عروس بنابر موقعیتی (مثلاً سفر) خریدی را برای او انجام داده‌اید، بهتر است او را در قبول آن هدیه آزاد بگذارید و اگر نپسندید خریدی با سلیقه خودش انجام دهید.

- برخوردهای عروس و داماد با فروشنده، راننده و با اطرافیان حین خرید، بخشی از خصوصیات اخلاقی مثل احترام، ادب، اجتماعی بودن و ... آن‌ها را بروز می‌دهد.

- تحت تأثیر بازارگرمی فروشنده‌ها قرار نگیرند! دغدغه‌ی فروشنده فروختن سریع‌تر جنس خود می‌باشد.

-توجه داشته باشید که خرید عقد میدان مسابقه و نمایش دارایی‌ها نیست، چه بسا باعث بروز چشم و هم‌چشمی‌ها شود. هنگام خرید، افرادی را که از نظر مالی پایین‌تر از شما هستند مدنظر بگیرید و پایه‌ریز رسوم جدید نباشید.

- در مواردی که توقع خانواده‌ی شما با سطح مالی طرف مقابل و توقعات خودتان مطابقت ندارد، عاقلانه رفتار نمایید تا جایی که می‌توانید، با صحبت آن‌ها را قانع کنید یا با زیرکی طوری مدیریت کنید که باعث تنش نشود.

- در این موارد صحبت را از موضع و دلیل پدر و مادرتان شروع نمایید. سعی کنید اعتماد آنان را جلب کنید. اعتقادات آن‌ها را بیان و تأیید کنید، سپس دلایل خود را ذکر نمایید و در آخر هم به آن‌ها بگویید که نظر و رضایت آن‌ها برایتان مهم است.

- در خرید اسراف نکنید و توقعات بی‌جا نداشته باشید؛ چرا که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هر زنی که با شوهرش سازگار نباشد و او را بر چیزهایی که فوق توانایی او است وادار کند، اعمالش مورد قبول خداوند واقع نمی‌شود و در قیامت مورد غضب پروردگار قرار می‌گیرد.»




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :