به دخت

 




بررسی اقلام خرید عقد و عروسی

معمولاً اقلام خرید عبارتند از: قرآن، آیینه و شمعدان، حلقه، سرویس طلا، لباس، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... .

 آیینه و شمعدان: نمادی است از خلوص و شفافیت دل و یکرنگی.

آیینه و شمعدان به خاطر ضرورت استفاده‌ی آن جزء اقلام خرید عقد قرار گرفت. از آیینه برای دیدن و از شمعدان‌ها برای روشنایی اتاق استفاده می‌شد ولی امروزه با گسترش یافتن امکانات، نیازها متفاوت شده است. وجود میز آرایش و آیینه‌های دیگر در هر خانه‌ای این ضرورت را از بین برده! پس آیا بهتر نیست قبل از خرید آن تأملی داشته باشیم؟!

حلقه: نماد همبستگی و دلدادگی؛ تعهدی بین عروس و داماد است که در طول زندگی دوست و رفیق، هم‌راز و غم‌خوار هم باشند و هر بار که چشمشان به این حلقه می‌افتد، بر پیمان خود مصمم‌تر شوند.

- خرید هرگونه طلا برای داماد به منظور استفاده وی جایز نیست اگرچه حلقه، دکمه سردست، ساعت و ... باشد.

- پلاتین حکم طلای زرد را ندارد و خرید آن برای داماد اشکالی ندارد.

- به گونه‌ای رفتار نمایید که نگاه به حلقه و آیینه و شمعدان یادآور خاطرات خوش خرید باشد؛ نه این که بدهکاری و اختلافات در ذهنتان تداعی شود.

سرویس طلا: زینتی است برای عروس و می‌تواند پشتوانه مالی و قسمتی از مهریه او باشد.

لباس: امام صادق (ع) در مورد حق همسر بر شوهر می‌فرمایند: «لباسی برایش تهیه کند که بدنش را بپوشاند و اعمال و کردارش را مورد سرزنش قرار ندهد. در هر سال برای او چهار لباس دو عدد زمستانی و دو عدد تابستانی تهیه کند.»

- با توجه به حدیث فوق پیشنهاد می‌شود لباسی مناسب با نیاز و شأن عروس تهیه شود. البته در خرید آن زیاده‌روی نکنید.

لوازم آرایشی و بهداشتی: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «بهترین زنان شما زنی است که برای شوهر آرایش کند ولی زینتش را برای بیگانگان ظاهر نسازد.»

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «خداوند زیبایی و خودآرایی را دوست دارد و بینوایی و قیافه‌ی فقیرآلود را ناخوش می‌دارد. هرگاه خداوند به بنده‌ای نعمت دهد دوست دارد اثر آن را در او ببیند لباس تمیز بپوشد، خود را خوش‌بو کند ... .»

- با توجه به این که لوازم آرایشی و بهداشتی تاریخ مصرف دارند و امکان فاسد شدن آن‌ها وجود دارد، بهتر است در حد ضرورت خرید نمایید.

زیاد خرید کردن چه با وضع اقتصادی داماد همخوانی داشته باشد و چه نداشته باشد، باعث اسراف می‌شود و اگر همخوانی نداشته باشد، زیر قرض رفتن داماد را نیز به دنبال دارد.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :