به دخت

 




حفظ و نگهداری فرش

* قبل از هر چیز، سعی کنید در انتخاب فرش، دقت بیشتری بکنید. فرشی را انتخاب کنید که جنس پرز و رنگ و نوع چلّه‌ی (تار) آن، مقاوم باشد. البته همه نوع فرش‌های مرغوب و نازل در بازار هست، بنابراین، هنگام انتخاب، مرغوب‌ترین را انتخاب نمایید.

* فرش‌های منزلتان را بر اساس میزان نیاز، پهن کنید؛ به این معنا که در اتاق‌های پذیرایی، چون تردد کم‌تر است، فرش‌های نازک‌تر پهن شود که شفافیت بیشتری هم دارد و در جاهایی که تردد بیشتر است مثل اتاق نشیمن و جاهای دیگر، باید از فرش‌های مقاوم و ضخیم استفاده کرد.

* هنگام جارو کردن فرش‌ها، کناره‌های آن را بالا زده، پشت آن‌ها را بررسی کرده، سپس جارو کنید.

* فرش را طوری انتخاب کنید که از مکان موردنظر کوچک‌تر باشد.

این کار چند خاصیت دارد: اوّل این که، هوا از هر طرف در زیر فرش جریان پیدا می‌کند و از بیدزدگی و موریانه‌زدگی جلوگیری می‌شود.

دوم این که، اگر اتاق نمور باشد، جریان هوا باعث می‌شود که رطوبت کف اتاق‌ کم‌تر شود.

سوم این که، دیگر کناره‌های فرش تا نمی‌خورد و جلو در از رفت و آمد جلوگیری نمی‌کند و مزاحم نیست و هم‌چنین لبه‌های آن زیر در نمی‌افتد تا رنگ‌های فرش آن مخلوط گردد.

* فرش را پس از مدتی که استفاده شد، باید جابه‌جا کرد؛ یعنی سر و ته کرد تا همه جای آن به یک اندازه پا بخورد.

* در صورت مشاهده‌ی حشرات موذی مثل بید که موجودی سیاه‌رنگ و کم‌وزن و پرزدار است و یا موریانه و ... از نفتالین، توتون یا تنباکو استفاده کنید. البته بهترین و مؤثرترین آن‌ها، استفاده از نفتالین است.

* فرش را نباید برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد؛ زیرا به دلیل شیمیایی بودن رنگ فرش، سریعاً کم‌رنگ شده و بور می‌گردد.

* آب، مهم‌ترین دشمن فرش چه دست‌بافت و چه ماشینی است. بنابراین، خانم‌های خانه‌داری که از گلدان‌های طبیعی، برای تزیین اتاق‌ها، استفاده می‌کنند، باید توجه داشته باشند که اگر فرش‌شان مدام در معرض ریزش آب قرار بگیرد، پوسیده شده، از بین خواهد رفت. هم‌چنین از گذاشتن گلدان‌ها روی فرش‌ها، جداً پرهیز کنید.

در ضمن، اگر روی فرش آبی بریزد، باید سریعاً با قاشق از روی فرش، جمع گردد، سپس با پارچه‌ای آن را خشک کرده، طوری فرش را قرار دهید که کاملاً خشک شود.

* اگر رنگ فرش‌های منزل شما، روشن است؛ دقّت داشته باشید که به هیچ وجه چای و نوشابه روی آن نریزد. چرا که این دو مایع، حتی در صورتی که به وسیله قاشق، برداشته شوند و جای آن هم خشک شود؛ باز اثر آن روی فرش می‌ماند و پاک نمی‌گردد مگر با مواد شیمیایی.

* برای این که پای خیس روی فرش گذاشته نشود، جلوی در ورودی حمام و دست‌شویی، که فرش پهن شده است، لازم است پادری استفاده شود.

* هنگام جارو زدن باید دقّت کرد که در صورت مشاهده‌ی ساییدگی و کم‌پرزی فرش، حتی اگر کم هم باشد، سریعاً برای رفع آن یا فروش اقدام شود؛ چون اگر فرش مستعمل باشد مشکلی ندارد؛ اما اگر اندکی ساییدگی و پوسیدگی پیدا کند؛ ارزش اوّلیه آن خیلی کاسته می‌شود.

* اگر روی فرش؛ میز نهارخوری و مبل و صندلی گذاشته می‌شود؛ حتماً زیر پایه‌های آن، مقوا یا زیر پایه مبل، بگذارید تا جای پایه‌ها روی فرش گود نشود.

* اگر در زیر فرش موکت انداخته شود، بر دوام فرش‌های شما اثر دارد، زیرا گرد و غبار در زیر نفوذ نکرده، در نتیجه فرش شما دیرتر کهنه می‌شود.

* سعی کنید دو سر ریشه‌های فرش را گره بزنید تا فرش شکافته نشود. در ضمن، خود ریشه‌ها را حتی‌المقدور، داخل پارچه یا چرم گذاشته، آن‌ها را بدوزید تا ریشه‌ها محفوظ بمانند.

* فرش را برای شست‌وشو به کارخانه قالی‌شویی بدهید تا پس از گردگیری با مواد پاک‌کننده، شسته شود و از شستن فرش در منزل، جداً باید پرهیز کرد.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :