به دخت

 




اثر غذا بر كودكم

 

علامه محمدتقی مجلسی معروف به «مجلسی اول» (متوفی 1070 هـ) از علمای برجسته بود و در اصفهان می‌زیست، و دارای تألیفات بسیار در رشته‌های گوناگون اسلامی بود.

وی دارای سه پسر به نام‌های: ملا عزیزالله و ملا عبدالله و ملا محمدباقر مجلسی (معروف به علامه مجلسی صاحب کتاب بحارالانوار و ...) و یک دختر به نام «آمنه بیگم» (همسر ملاصالح مازندرانی) بود.

ملا محمدتقی مجلسی در همۀ شؤون اسلامی، به خصوص در مورد تربیت فرزند، سعی و کوششش بسیار داشت.

 

نقل می‌کنند: در آن هنگام که علامه مجلسی (محمدباقر) کودک بود، همراه پدر شبی به مسجد جامع اصفهان برای نماز و عبادت رفت، علامه ملا محمدتقی مجلسی (یعنی پدر) وارد مسجد شد، ولی محمدباقر در حیاط مسجد ماند، و بازی می‌کرد، وقتی پدر از مسجد بیرون آمد دید پسرش محمدباقرسوزنی برداشته و در مشک پُر از آب مسجد، فرو کرده و آب مشک به زمین می‌ریزد، ناراحت شد و به خانه آمد، به همسرش گفت:

«من تا آنجا که ممکن بوده در تربیت این فرزند کوشیده‌ام و به خصوص در مورد غذایش که از راه حلال به دست آید، کمال کوشش را نموده‌ام، ولی امروز عملی از این بچه دیدم که خلاف اصول تربیت ما بوده است و آن این که سوزنی پیدا کرده و مشک مسجد را سوراخ سوراخ نموده است، تو همسرم، راستش را بگو که چه غذای حرام خورده‌ای یا چه کار خلافی مرتکب شده‌ای که این کودک چنین کاری انجام داد؟!

زن کمی فکر کرد و گفت: راستش، هنگامی که محمدباقر در رحم من بود، به خانه همسایه رفتم، انارهای درشت و زیبای درخت خانه همسایه مرا جلب کرد، من سوزنی را که همراهم بود در اناری فرو کردم و به وسیلۀ آن از آب انار چشیدم.

ملا محمدتقی مجلسی «راز» مطلب را دریافت که چرا کودکش سوزن در مشک آب فرو کرده است.

لازم به تذکر است که: علامه مجلسی (محمدباقر) به سال 1038 هـ در اصفهان دیده به جهان گشود، و در شب 27 رمضان سال 1110 هـ در سن هفتاد و دو سالگی از دنیا رفت و مرقد شریفش کنار قبر پدر، در کنار مسجد جامع اصفهان است.



نظرات ارسال شده
سيما
سه شنبه 23 مهر 1392


نمي دونستم اين قدر هر چيزي اثر داره روي فرزند


1
0
نا شناس
چهارشنبه 15 شهریور 1391


خوشم اومد


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :