به دخت

 




پیامدهای رابطه سالم جنسی

با توجه به اهمیّت روابط جنسی سالم برای همسران، اکنون به پیامدها و کارکردهای آن اشاره می‌کنیم:

الف. برتری شخصیت

ستاره شدن، الگو بودن و در جایگاه برتر قرار گرفتن، آرزوی همه افراد است. این میل از امیال فطری انسان‌ها است. آن‌چه ممکن است در میان افراد متفاوت باشد، این است که انسان‌ها در تشخیص الگو گاهی دچار اشتباه می‌شوند.

 

روایات اهل بیت (علیهم السلام) در این زمینه، بسیار کارساز است. داستان الگوپذیری، همانند این است که هیچ انسانی نمی‌خواهد به پستی کشیده شود و ذاتاً از رذل بودن بدش می‌آید؛ امّا گاهی در تشخیص پستی به اشتباه می‌افتد.

در حالی که موقعیت‌های حساس، به مدد روایات، می‌تواند مصداق پستی و عزّت را از یکدیگر بازشناسد. در روایتی، پیامبر گرامی اسلام (صل الله وعلیه وآله) می‌فرمایند:

«انّ خیر نسائکم ... المتبرجۀ مع زوجها ... و اذا خلابها بذلت له ما یرید منها؛ بهترین زنان شما کسی است که ... وقتی با شوهر خویش است، زینت می‌کند ... و زمانی که شوهر با او خلوت می‌کند، هرچه او بخواهد در اختیارش می‌گذارد.»

در خلوت شوهر حیا برای زن نکوهش شده است تا جایی که امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند:

«خیر نسائکم التی اذا خلعت مع زوجها خلعت له درع الحیاء؛ بهترین زنان شما کسی است که وقتی با شوهر خود خلوت می‌کند، لباس حیا را از تن دور کند.»

در درخواست رابطه جنسی اصولاً مرد پیش‌قدم می‌شود و زنان با انگیزه‌های مختلف - از جمله حیایی که در وجود آن‌ها بیشتر است - گاهی پاسخ مثبت به این درخواست نمی‌دهند و به نحوی در قضاوت خودشان این خودداری کردن را نشانه برتری می‌دانند.

روایات این انگیزه‌ها را نادرست و باعث دوری از برتری می‌داند و به زنان سفارش می‌کند که با نمونه‌های حقیقی برتری آشنا شوند. در روایتی پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه وآله) می‌فرمایند:

«خیر نسائکم نساء قریش ... المجون لزوجها. قلنا: و ما المجون؟ قال: التی لا تمنع؛ بهترین زنان شما زنان قریش هستند که ... برای همسرانشان «مجون» هستند ... اصحاب پرسیدند: یا رسول الله «مجون» کیست؟ حضرت فرمودند: زنی که از بهره‌برداری شوهرش جلوگیری نمی‌کند.»

بنابراین ایجاد تسهیلات (راحتی) در روابط جنسی سالم، عامل برتری شخصیت است.

 

ب. مصونیت و سلامت

نیاز جنسی در همه انسان‌ها به طور طبیعی وجود دارد و این نیاز - به ویژه در مردان - به سرعت ظهور می‌کند تا جایی که اصولاً مردان را مظهر نیاز معرفی کرده‌اند. روایات نیز به این مسأله پرداخته است که به طور معمول نیاز مردان - به خصوص با دیدن زنان زیبارو - ظهور می‌کند. در این روایات هیچ سرزنشی برای مردان مطرح نشده است؛ چرا که سرکوبی و راندن نیاز به میدان غفلت، کارساز نیست؛ بلکه مسیر مناسبی را می‌طلبد که پاسخ داده شود و باید این نیاز را ارضا کرد. حتی معصومان (علیه السلام) نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌اند و برای مصونیت و سلامت خود به دنبال راه درستی برای ارضای غریزۀ جنسی بوده‌اند.

 

ج. آرامشگری

از مهم‌ترین هدف‌های زندگی مشترک، رسیدن به آرامش و بهره‌مندی از بیشترین لذّت است. اصولاً از مرد و زن انتظار می‌رود که به یکدیگر آرامش ببخشند. هنگامی که مرد اوج لذّت را از همسر خود دریافت می‌کند، زمینه سازگاری بیشتری در خود می‌بیند. در روایت است که زنی خدمت رسول الله (صل الله علیه وآله) رسید و خواست که از حقوق مرد بر زن باخبر شود. حضرت از جمله حقوق مردان را نیاز جنسی دانستند و این گونه فرمودند:

«تعرض نفسها علیه غدوۀ و عشیۀ؛ صبحگاهان و شبانگاهان خود را بر شوهر خویش عرضه کند.»

طبیعی است مردی که صبح و شب آرامش پیدا کند، کمتر در طول روز دچار ناآرامی می‌شود.

در ارضای غریزۀ جنسی، هر مسیری که به زن آسیبی وارد نکند و بهترین لذّت و آرامش را برای مرد بیافریند، مجاز و مطلوب شمرده شده است.

امام صادق (علیه السلام) دربارۀ مردی که به همسر خود در حالت عریان نگاه می‌کرد، فرمودند: «لا بأس بذلک و هل الّلذۀ الاّ ذلک؛ نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لذّتی همانند آن وجود ندارد.» در میان یهود معروف بود که باید زن و مرد رو در روی هم قرار گیرند و با هم آمیزش کنند و جایز نیست مرد از پشت سر با همسرش آمیزش کند و چنان‌چه چنین عملی اتفاق بیفتد، فرزندی که متولد شود لوچ خواهد بود. در این خصوص، خداوند متعال این آیه را نازل فرمود که:

«نساؤکم حرث لکم فأتوا حرثکم انی شئتم؛ زن‌ها کشتزار شما هستند؛ پس به هر طریق که بخواهید به کشتزار درآیید.»

بنابراین باید با ایجاد روابط جنسی سالم، زمینه را برای بهره‌مندی انسان‌ها از این نعمت خدادادی فراهم آورد تا بستر مناسبی برای سازگاری باشد.

 

 



نظرات ارسال شده
فروغ
سه شنبه 14 شهریور 1391


دقيقا همينطوره.اوكي


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :