به دخت

 




نوجوونی چطوره؟

نوجوانی چه دوره‌ای است؟

اتومبیلی را در نظر بگیرید که در جاده‌ای آسفالتی و عریض در حال حرکت است. راننده طی مسافتی بدون علائم هشداردهندۀ کافی، ناگهان در مقابل خود، جاده‌ای خاکی و پر از دست‌انداز و موانع را مشاهده می‌کند، بلافاصله سرعت خود را کم می‌کند و با احتیاط کامل از کنار موانع و دست‌اندازها عبور می‌کند.

سلامت راننده و اتومبیل در گرو رؤیت دقیق موانع، تنظیم سرعت، صبر و خویشتن‌داری راننده است وگرنه امکان هرگونه تصادف، اصطکاک و آسیب‌دیدگی به شدت وجود دارد. اگر در مثال فوق، جاده زندگی را جایگزین نمایید، دوره نوجوانی با همان بخش خاکی و پردردسر مسیر حرکت اتومبیل است.

طبیعی است آنهایی موفق می‌شوند که دست در دست نوجوانان این مسیر را به سلامت و با امید به آینده‌ای روشن طی نمایند و ضمن شناخت کامل، شکیبایی و تفاهم را پیشه سازند.

 

نوجوانی چه سنینی را در بر می‌گیرد؟

شروع آن را که همراه با بلوغ جنسی است، تقریباً با قاطعیت بیشتری می‌توان تعیین نمود، لکن پایان آن را برحسب شرایط فرهنگی و محیطی نمی‌توان در جوامع، یکسان دانست. از این رو برای پرهیز از ابهام، سنین 13 تا 18 سال را، سنین نوجوانی می‌نامند. لازم به یادآوری است که برخی، حد نهایی آن را تا 22 سالگی هم ذکر کرده‌اند. در 150 سال اخیر سن بلوغ در جوامع مختلف کاهش یافته است.

 

نوجوانی از نظر فرهنگ «وبستر»

انتقال از مرحله آخر کودکی را به مرحلۀ بالندگی (کمال) در دوره‌ای از جریان تدریجی زندگی، نوجوانی می‌گویند که با تحول عمیق در جسم و روان و قدرت تجسم و تخیل زیاد همراه است.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :