به دخت

 




فرزند اول هنگام تولد فرزند دوم چه واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد؟

· فرزند اول به دوران کودکی‌اش بازمی‌گردد

مهم‌ترین واکنش و رفتار کودک در برابر تولد نوزاد، بازگشت به حالت بچگی است. عدم توجه به فرزند اول موجب تکرار رفتارهای کودکانه در او می‌شود. کودک که احساس می‌کند والدین دیگر او را دوست ندارند شروع به رفتارهای بچه‌گانه مانند مکیدن شست، با شیشه شیر خوردن، تغییر در شیوه‌ی صحبت کردن، درخواست برای غذا در دهان گذاشتن، چهار دست و پا راه رفتن و یا خوابیدن در تخت نوزاد می‌کند. او تصور می‌کند که رفتار بچه‌گانه برای والدین جالب و دوست‌داشتنی است که اکنون نوزاد مرکز توجه تمام افراد خانواده است.

· کودک ناسازگاری و بهانه‌گیری می‌کند

کودکی که به او بی‌مهری یا کم‌محبتی می‌شود با داد و فریاد زدن درصدد جلب توجه برمی‌آید. دچار ناسازگاری با والدین و همبازی‌ها می‌شود، بیهوده بهانه‌گیری می‌کند، رفتارهای تخریب‌گرانه از خود نشان می‌‌دهد، لجبازی و بدرفتاری می‌کند و گاهی تعارض نیز در کنار رفتارهایش دیده می‌شود.

 

· فرزند اول به تنبیه کودک دوم و آزارهای پنهانی او می‌پردازد

گاهی دیده می‌شود فرزند اول بر اثر ناراحتی از وضع به وجود آمده، احساس خود را با رفتار و گفتار زشت نشان می‌دهد. برای مثال به طور پنهانی به نوزاد آسیب می‌رساند، او را در بغل گرفته و محکم می‌فشرد، به او ضربه می‌زند، او را نیشگون یا گاز می‌گیرد، گریه می‌کند و داد و فریاد راه می‌اندازد، اشیا را پرتاب می‌کند و ...

این مورد نیز حکایت از وجود تبعیض در برخوردها و فشار روانی بر کودک اول می‌کند و او با چنین رفتارهایی اعتراض خود را نشان می‌دهد.

 

· کودک به شب‌ادراری ثانویه مبتلا می‌شود

دختران معمولاً از 5/1-2 سالگی و پسران از 2-5/2 سالگی ادرار و دفع خود را کنترل می‌کنند. در مواردی مشاهده می‌شود کودک اول که مدتی است خود را کنترل می‌کند پس از تولد فرزند دوم به یکباره دچار شب‌ادراری می‌شود یا آداب توالت رفتن را فراموش می‌کند. این عمل را واپس‌روی می‌نامند که نشان از بازگشت کودک به دوران کودکی خود دارد. واپس‌روی یک واکنش عادی و رایج بین کودکانی است که با تنش روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها از این طریق به طور ناخودآگاه خواستار توجه بیشتری می‌شوند.

 

· کودک خواب‌های ترسناک می‌بیند

بچه‌های اول که معمولاً موقعیت خود را از دست رفته یا در خطر احساس می‌کنند اغلب خواب می‌بینند که از جایی پرتاب شده‌اند، یا در حال سقوط از بلندی هستند و یا حیوانی به آن‌ها حمله می‌کند. این نوع کابوس‌ها نشان‌دهنده‌ی نگرانی‌های او است.

 

· کودک به شدت به نوزاد حسادت می‌ورزد

یکی از شایع‌ترین واکنش‌هایی که اغلب کودکان موقع بروز عمل رقابت از خود نشان می‌دهند، حسادت است. هدف بچه‌ها از حسادت جلب توجه والدین به خصوص مادر و منحصر نمودن علاقه و محبت او نسبت به خویشتن است. نوع، میزان و شدت حسادت، به زمان، مکان، سن و جنس کودک بستگی دارد.

 

· کودک گوشه‌گیر و منزوی می‌شود

گاهی اوقات قبول شرایط جدید در خانواده آن هم، زمانی که توجه‌ها معطوف نوزاد تازه‌ورود است کودک را منزوی می‌کند. او با گوشه‌گیری از جمع و تظاهر به بی‌اعتنایی نسبت به دیگران به گونه‌ای سعی در جلب توجه اطرافیان دارد.

 

 



نظرات ارسال شده
ترانه مهری
پنجشنبه 16 شهریور 1391


مرسی


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :