به دخت

 




محبت

نیاز دوم کودک نیاز به تعلق یا دوست داشته شدن است.کودکانی که در محیط خانه و خانواده از محبت والدین به اندازه‌ی کافی برخوردارند، اغلب از کودکانی که با بهداشت و تغذیه‌ی خوب در محیطی سرد و بی‌احساس پرورش یافته‌اند، سالم‌تر و باهوش‌ترند.فرزندی که در سال‌های اولیه‌ی زندگی و در کانون خانواده از محبت پدر و مادر سیراب شود در آینده دچار اختلالات عصبی، روحی و شخصیتی نمی‌شود.

 

چه باید کرد؟

1- محبت خود را به فرزندمان ابراز کنیم

محبت خودمان را نسبت به فرزندمان تنها در مرحله‌ی قلبی و درونی نگه نداریم بلکه آن را به زبان بیاوریم و به او بگوییم دوستش داریم.

محبت‌های قلبی ما به فرزندمان باید در نوازش‌ها، بوسه‌ها، در آغوش گرفتن‌ها، تبسم‌ها و حتی آهنگ محبت‌آمیز سخنان ما مشاهده شود.

کودک به محبتی نیازمند است که آثار آن را در رفتار والدین مشاهده و لمس کند. فرزندمان را با الفاظ زیبا صدا کنیم و با نیکویی با او سخن بگوییم. به فرزندمان بگوییم همه‌ی وجود ما و بخش مهمی از زندگی ما است و به این ترتیب او را از محبت خود مطمئن سازیم.

 

2- در لحظات تنهایی و درماندگی فرزند را حمایت کنیم

لازمه‌ی این که فرزندمان محبت ما را جذب کند این است که وی را در لحظات درماندگی و تنهایی حمایت و پشتیبانی کنیم. وقتی فرزند در شرایط سخت زندگی به سر می‌برند و ناراحت و ناامید است، مثلاً در امتحان نمره‌ی خوبی کسب نکرده، محبت خود را به او نشان دهیم و از او حمایت و پشتیبانی کنیم. به او بیاموزیم که حتی در تجربه‌های تلخ زندگی نیز فرصت‌های خوبی وجود دارد که باید آن‌ها را کشف کرد و در زندگی به کار برد.

 

3- در برخورد با فرزند زیاد خشک و رسمی نباشیم

محبت جاده‌ی دوطرفه است. اگر می‌خواهیم فرزندمان محبتش را نثار ما بکند و رابطه‌ی عاطفی خوبی میان ما و او برقرار شود، در برخورد با او زیاد خشک و رسمی نباشیم و از خود صمیمیت نشان دهیم. والدینی که در خانه خیلی خشک و رسمی برخورد می‌کنند و قابل انعطاف نیستند به طور ناخودآگاه به فرزندان این اجازه را نمی‌دهند که محبتشان را به آن‌ها ابراز کنند و در برخورد عاطفی با آن‌ها راحت باشند.

 

 



نظرات ارسال شده
مامان
پنجشنبه 16 شهریور 1391


وقتی پسرم کار اشتباهی رو بعد کار درستی انجام میده نمی دونم چی کنم؟دعواش کنم یا بخاطر کار خوبش تشویقش کنم؟دوتاش همزمان دوگانگی ایجاد میکنه ؟


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :