به دخت

 




درک متقابل

درک متقابل به این معنا است که خود را در موقعیت دیگری قرار دهیم و از زاویه‌ی دید او متوجه منظورش شویم.روان‌شناسان معتقدند مشکلات خانوادگی تا حد زیادی ناشی از عدم درک متقابل است.تقویت این حس به آن‌ها کمک می‌کند که در آینده از ظرفیت، تحمل، بردباری، سعه‌ی صدر و گشاده‌رویی برخوردار شوند. اگر بخواهیم این نیاز فرزندان را تأمین کنیم باید به نکاتی توجه داشته باشیم که به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

 

1- با فرزند خود بیشتر صحبت کنیم

با صحبت کردن با فرزند می‌توانیم از میان صحبت‌ها و کلماتش، شناخت و درک بیشتری نسبت به او پیدا کنیم، اعتماد او را به دست آوریم و خود را محرم اسرار او قرار دهیم. به فرزند قوت قلب دهیم تا ما را تکیه‌گاه خود بداند.

 

2- پای درددل فرزند خود بنشینیم

در موقعیت‌ها و زمان‌های مختلف پای درددلش بنشینیم و بیشتر برایش وقت بگذاریم تا در نتیجه‌ی ارتباط متقابل، درکمان از همدیگر توسعه یابد. برای فرزند نقش یک دوست را ایفا کنیم تا بتواند به راحتی با ما درددل کند.

 

3- به نیازهای فرزندمان پی ببریم

وظیفه‌ی والدین قبل از هر چیز تشخیص واقع‌بینانه‌ی نیازهای فرزند و تأمین به‌موقع و به‌اندازه‌ی آن‌ها است. در شرایط مختلف درباره‌ی آرزوها و خواسته‌های فرزندمان از او سؤال کنیم تا از صحبت‌هایش به نیازهای او پی ببریم.

 

مشکلات خانوادگی تا حد زیادی ناشی از عدم درک متقابل است.تقویت این حس به آن‌ها کمک می‌کند که در آینده از ظرفیت، تحمل، بردباری، سعه‌ی صدر و گشاده‌رویی برخوردار شوند.


نظرات ارسال شده
م.م
پنجشنبه 16 شهریور 1391


عالی


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :