به دخت

 




خلاقيت فرزندم

هر یک از فرزندان ما دارای استعداد و توانایی‌هایی هستند و به تعبیر «مازلو» فردی که استعدادهایش به نحو مطلوبی به مرحله‌ی بروز رسیده باشد، انسانی بالنده و خودشکوفا است. بنابراین شناخت بهنگام توانمندی‌های فرزندان امری مهم و حیاتی است که والدین باید به آن توجه کنند.

 

 

چه باید کرد؟

1- به فرزند یاد بدهیم مطالب را با دلیل و برهان بپذیرد

یکی از راه‌های خودشکوفایی فرزند این است که به او بیاموزیم مطالب را با دلیل و برهان و عقلانیت بپذیرد و ساده‌باور و زوداندیش نباشد. اگر چیزی به او گفته می‌شود دلیل آن را بخواهد و علل آن را بررسی کند. کودکی که با تفکر و عقلانیت زندگی می‌کند، زمینه‌های ذهنی‌اش پرورش می‌یابد و درباره‌ی هرچه فکر می‌کند یک راه جدید به ذهنش می‌رسد و در نتیجه فردی خودشکوفا می‌شود.

 

2- ذهن فرزند را با اندیشه به مسائل هستی برانگیزیم

همان طور که قرآن کریم انسان‌ها را دعوت می‌کند که در خلقت آسمان و زمین، اختلاف شب و روز، باریدن باران و ... بیندیشند، ما نیز باید به فرزندان بیاموزیم که درباره‌ی آفرینش، تفکر کنند. اندیشیدن به این مسائل فکر کودک را به بالندگی و ظهور می‌رساند و زمینه‌ی خودشکوفایی او را فراهم می‌کند.

 

3- امکان معاشرت فرزند را با دوستان قابل اعتمادش فراهم سازیم

در معاشرت‌های صحیح است که فرزند چیزهای بسیاری می‌آموزد که کمک مؤثری به بروز استعدادها و توانایی‌هایش می‌کند.

 

4- کتاب‌های مناسب با علایق فرزند را تهیه کنیم

خواندن کتاب‌های دلخواه فرزند دریچه‌ای تازه به روی تفکر او می‌گشاید و قوه‌ی خلاقیت فرزند را بالا می‌برد. همچنین داستان‌ها و اشعاری که کودک می‌خواند اثری عمیق در فکر و روحیه‌ی او می‌گذارد و او را در درک و فهم مشکلات زندگی یاری می‌کند.

 



نظرات ارسال شده
سمیه
پنجشنبه 16 شهریور 1391


خدا قوت


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :