به دخت

 




تفاوت‌های فردی کودکان

علت تفاوت‌های میان انسان‌ها گوناگونی سرشت آنها است. «امام علی (علیه السلام)»

هر کودکی طبیعت و شخصیت خود را دارد. هر کودکی به شیوه‌ای خاص بازی می‌کند، به سبکی خاص ارتباط برقرار می‌کند و به گونه‌ای ویژه پیشرفت می‌کند. این تفاوت‌ها باید محترم شمرده شود. هرگونه همسان‌سازی و شبیه‌سازی در شکل‌دهی کودک، با هدف تربیت و ساختار شخصیت او مغایرت دارد.

هر پدر و مادری باید بداند که قواعد و اصول تعلیم و تربیت به تناسب شرایط، موقعیت، طبیعت و حالات کودک کشف می‌شود و نمی‌توان با نسخه‌های «ثابت» به تربیت موجودی «متغیر» اقدام کرد.

تفاوت‌های فردی در دوران رشد کودک منبع خیر و نیکی است. هر کس بر اساس تفاوت و تمایزی که با دیگران دارد می‌تواند خود را با محیط خویش سازگار کند. هیچ‌گاه نباید این تفاوت‌ها را نادیده گرفت و یا با آنها مبارزه کرد؛ بلکه برعکس یکی از اهداف تربیت، توسعه و تقویت و ژرفا بخشیدن به این تفاوت‌های برکت‌زا و تحول‌زا است تا هر کس بر شاکله و ساختار خویش رشد کند.

هر کودک در زمینه‌ی خاصی دارای استعداد و علاقه است که احتمالاً همسالانش از این استعداد برخوردار نیستند، و کودکان دیگری هستند که استعدادهایی دارند که او در آن زمینه ضعیف‌تر از آنان است و این امر طبیعی است. ما به عنوان والدین هوشمند باید این تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم تا او قادر باشد بگوید: ممکن است من برجسته‌ترین شاگرد در مدرسه نباشم اما بهترین سرودخوان یا نقاش یا ورزشکار مدرسه هستم. من هرچند فردی باهوش نیستم اما مهربان هستم!

 



نظرات ارسال شده
لاله
پنجشنبه 16 شهریور 1391


مرسی


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :