به دخت

 




مهریه مطلوب

در اسلام، میزان مهریه مشخص نشده است تا هیچ‌گونه مانعی برای ازدواج ایجاد نشود؛ زیرا اگر میزان اندکی را نیز مشخص می‌کرد، ممکن بود افرادی توان پرداخت همان مقدار را هم نمی‌داشتند و از ازدواج محروم می‌شدند.

تعیین میزان مهریه به توافق و رضایت خانم و آقا بستگی دارد.

مهریه مطلوب از نظر اسلام، مهریه در حد توان مرد است. اسلام با مهریه‌های سنگین خارج از توان مرد به شدت مخالفت می‌کند و دلیل این مخالفت بر اساس آموزه‌های دینی، کینه‌ای است که امکان دارد در دل مرد ایجاد شود.

امام علی (علیه السلام) فرمود:

«لا تُغالُوا فی مُهُورِ النِّساءِ فَتَکُونَ عَداوَۀً.»

در مهریه زنان زیاده‌روی نکنید که دشمنی ایجاد می‌کند.

برخی از خانواده‌ها مهریه سنگین را بر پسر تحمیل می‌کنند و او ممکن است برای حفظ آبرو یا علاقه‌ای که به دختر پیدا کرده بپذیرد؛ اما کینه والدین دختر را به دل خواهد گرفت و سبب انتقام‌جویی و بهانه‌گیری در زندگی زناشویی خواهد شد؛ به همین لحاظ، رسول گرامی (صل الله علیه وآله) فرمودند:

«تَیاسَرُوا فِی الصِّداقِ فَاِنَّ الرَّجُلَ لَیُعطی الْمَرأۀَ حَتی یَبْقی ذلک فی نَفْسِهِ علیها حَسیکۀً.»

مهریه را آسان [= اندک] بگیرید؛ زیرا مرد می‌پردازد؛ اما در دل او کینه‌ای باقی خواهد ماند.

توجه داشته باشید معیار در مهریه، توان مرد است؛ پس اگر توان پرداخت مهریه مناسب را دارد، تحمیل مهریه‌های ناچیز بر خانواده دختر نیز درست نیست؛ همان گونه که تحمیل مهریه‌های سنگین بر پسر پسندیده نیست. بنابراین توجه نمایید انتخاب و تعیین مهریه مناسب به طوری که هم در توان آقا و هم در شأن خانم باشد یک وظیفه رفتاری است که تأثیر فراوانی بر زندگی شخص خواهد گذاشت.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :