به دخت

 




موج جديد آلرژی‌های فصلی در راه است

ایسنا: يک فوق تخصص ايمونولوژي و آلرژي کودکان با بيان اين که آلرژي مي‌تواند بر کيفيت زندگي فرد تاثير بگذارد، گفت: اگر آلرژي فصلي به خوبي کنترل نشود احتمال تبديل آن به «آسم آلرژي » زياد است.دکتر صبا عرشي گفت: علف‌ها معمولا در پايان تابستان و آغاز پاييز گرده افشاني مي‌کنند. وجود اين گرده‌ها در هوا براي افرادي که زمينه ذاتي يا اتيوپي دارند، باعث بروز علائم آلرژيک به صورت آبريزش بيني، عطسه، گرفتگي بيني، خارش حلق و خارش گوش مي‌شود.

وي با بيان اين که اين آلرژي مي‌تواند به قدري شديد شود که بر روي کيفيت زندگي فرد تاثير بگذارد، گفت: آلرژي‌هاي فصلي معمولا در سنين نوجواني به بعد مشاهده مي‌شود و در ميان کودکان از شيوع کمتري برخوردار است.

اين متخصص کودکان گفت: با افزايش سن، آلرژي‌هاي فصلي نيز تشديد مي‌شود البته اما اين سير در سنين کهنسالي روند نزولي مي‌يابد. اين عارضه در سنين فعاليت و بهره‌وري رخ مي‌دهد و فرد را با کاهش بهره‌وري رو به رو مي‌کند. در دانش آموزان و دانشجويان نيز موجب اختلال در يادگيري مي‌شود.

وي با بيان اينکه آلرژي‌هاي بيني مي‌تواند بروز اختلالات خواب را نيز سبب شود، اظهار کرد: شخصي که به علت گرفتگي بيني و نداشتن تنفس مطلوب در طول شب نخوابيده است، صبح که از خواب بر مي‌خيزد کسل است و نمي‌تواند خوب کار کند. مجموعه اين دلايل باعث مي‌شود که به آلرژي‌هاي فصلي و كنترل آنها بها دهيم.

اين فوق تخصص ايمونولوژي و آلرژي کودکان افزود: مسئله مهم ديگر آن است که التهاب و ورمي که به دليل آلرژي در داخل بيني ايجاد مي‌شود، در داخل ريه نيز رخ مي‌دهد. در اوايل بيماري، ممکن است فرد به آلرژي بيني توجهي نشان ندهد، اما در سال‌هاي بعد که اين بيماري تداوم مي‌يابد، به اصطلاح اين التهاب به ريه مي‌ريزد و به آسم آلرژي تبديل مي‌شود.

به گفته دكتر عرشي، رينيت آلرژي يا همان آلرژي فصلي بيني و آسم آلرژي با يکديگر ارتباط مستقيم دارند و به همين دليل تاکيد سازمان بهداشت جهاني بر کنترل اين بيماري است. اگر آلرژي فصلي به خوبي کنترل شود احتمال اينکه به آسم تبديل شود، بسيار کاهش مي‌يابد.

وي درباره وجه تمايز آلرژي فصلي با سرماخوردگي گفت: علائم ظاهري و باليني اين دو بيماري بسيار شبيه به يكديگر است. به عنوان مثال بيمار مبتلا به آلرژي قرمزي چشم، درد گلو و خارش گلو دارد که در سرماخوردگي نيز اين علايم وجود دارد. اما در آلرژي تب، درد، کوفتگي و خستگي عضلات مشاهده نمي‌شود. به همين دليل است که در برخي موارد تشخيص اشتباه موجب تجويز بي‌رويه آنتي بيوتيک‌ها مي‌شود.

اين فوق تخصص آلرژي كودكان افزود: البته علت سرماخوردگي ويروس است. در ويروس‌ها مصرف آنتي بيوتيک‌ها جايي ندارد. برخي مواقع زماني که بيمار نمي‌تواند سرماخوردگي را مهار کند، چهار يا پنج روز بعد ممکن است ميکروب هم اضافه شود که در آن زمان پزشک آنتي بيوتيک تجويز مي‌کند.

اين متخصص کودکان در پاسخ به اين پرسش که آيا ورود هواي سرد به ريه‌ها نيز مي‌تواند موجب تشديد آلرژي شود، گفت: در افرادي که زمينه آلرژي دارند و تحريک پذيري راه‌هاي هوايي ريه بالاست، هواي سرد مي‌تواند علائم را تشديد کند. اما هواي سرد به تنهايي موجب بروز آلرژي نمي‌شود.

دكتر عرشي درباره لزوم واکسيناسيون در کودکان مبتلا به آلرژي نيز توضيح داد: معمولا واکسن آنفلوآنزا براي همه افراد توصيه نمي‌شود. تزريق واکسن آنفلوآنزا براي افراد بالاي ۶۰ سال، مبتلايان به آسم و آلرژي، بيماري‌هاي مزمن ريوي، سابقه سينوزيت‌هاي شديد و ... توصيه مي‌شود.

وي ادامه داد: البته تزريق واکسن آنفلوآنزا مانع ابتلا به سرماخوردگي نمي‌شود. اين واکسن تنها از ابتلا به آنفولوآنزا جلوگيري مي‌كند.

اين فوق تخصص ايمونولوژي و آلرژي کودکان گفت: توصيه ما اين است كه پرسنل بيمارستاني و افرادي مانند مربيان بهداشت در مدارس که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند نيز واکسن آنفلوآنزا را تزريق کنند.

وي در پايان تاكيد كرد كه آلرژي‌هاي بيني بايد جدي گرفته شوند و براي درمان آن بايد به مراکز تخصصي مراجعه كرد.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :