به دخت

 




رجوع از بخشیدن مهریه

سؤال: پس از عقد نکاح دائم، مهریه خود را به همسرم بخشیدم اما پس از مدتی با ایجاد اختلافات شدید بین ما، از بخشش مهریه پشیمان شدم، آیا می‌توانم مجدداً مهریه خود را از او بگیرم؟

پاسخ: عموماً مراد از بخشش مهریه، بخشیدن ذمه‌ی زوج از پرداخت مهریه است که این اقدام در حکم ابراء است و قابل رجوع نیست. ابراء طبق ماده 289 قانون مدنی عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف‌نظر نماید.

اگر همسر شما کل مهریه را به شما پرداخت کرده است و شما همان مهریه را در قالب هبه به وی برگردانیده‌اید اگر عین مهریه وجود دارد شما می‌توانید به آن رجوع کنید (مثلاً 100 سکه از طرف همسر شما به عنوان مهریه پرداخت می‌شود و شما همان 100 سکه را به وی برمی‌گردانید و در واقع مهریه را به او می‌بخشید. اگر همان سکه‌ها موجود باشد شما حق دریافت آنها را دارید.) اما در غیر این صورت، یعنی زمانی که شما فقط ذمه‌ی شوهرتان را از دین به خود بخشیده‌اید دیگر حق رجوع ندارید و نمی‌توانید مهریه خود را دریافت کنید. (م 806 قانون مدنی) مقرر می‌دارد: «هرگاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.»

 



نظرات ارسال شده
عجب
دوشنبه 20 خرداد 1392


جتاب پشيمان شوهر بدبخت تو به تو و زندگیش دل بسته واقعا چقدر می تونی بی مسئولیت باشی آخه


5
2
پشيمان
چهارشنبه 18 مرداد 1391


از زندگيم اصلا راضي نيستم اما همسرم دوس دارم اما مدتهاس تو دلمه بهش بگم ميخام جدا شم تو دادگاه برم بدون دليل مهمي مثل اعتياد بيماري و ... ميتونم ازش جدا شم؟ادم بدي نيست من فقط دوس ندارم باهاش زندگي كنم.


14
1

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :