به دخت

 




جنبه‌هاي روان‌شناختي قاعدگي

قاعدگي براي يک دختر نوجوان، معنايي بيش از يک سازگاري زيست‌شناختي دارد. قاعدگي، نماد بلوغ جنسي، سلامت جسمي و هورموني است؛ نماد موقعيت آيند يک دختر با عنوان «زن» است. از آنجا که واکنش يک دختر به قاعدگي ممکن است به امور گسترده‌اي تعميم يابد، اين مسأله که تجارب اوليه او تا چه اندازه مطلوب باشد، اهميتي حياتي دارد.

در بازخوردي مقابل، بسياري از دختران به اين رشد بهنجار و غير قابل اجتناب، نگرشي منفي دارند.گروهي از دختران به قاعدگي با ديدي منفي مي‌نگرند و يا نسبت به آن بي‌توجه‌اند؛ تصور مي‌کنند «قاعدگي چيزي است که يک زن بايد با آن بسازد». به نظر آنها جنب? مثبت قاعدگي اين است که نشانه‌اي از بلوغ به شمار مي‌رود و جنبه منفي آن اين است که «دردسر» است و بايد براي رويارو شدن با آن، آمادگي داشت. 

بسياري از زنان و دختران از چند روز قبل عادت ماهانه از نظر خلقي دچار برانگيختگي مي‌شوند. افسردگي، غصه، دل‌مردگي و حتي تمايل به رفتارهاي ناهنجار به وجود مي‌آيد. از هر 25 زن، يک نفر چنان با نوسان هورموني مواجه مي‌شود که در اين روزها پيوسته تغييرات شخصيتي از خود بروز مي‌دهد.

قرآن کريم در اين باره مي‌فرمايد: «وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ المَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ؛ و از تو، درباره حيض سؤال مي‌کنند. بگو حالت ناملايمي است. در حال حيض، از زنان دوري کنيد.» (بقره ،آيه  222)

والدين و مربيان بايد در اين ايام، مراقب حالات رواني دختران باشند؛ بايد برخورد ملاطفت‌آميز بيشتري داشته باشند، زمينه آرامش رواني او را فراهم کنند، از درگيري‌هاي کلامي با آنها بپرهيزند و به آنها فرصت استراحت بيشتري بدهند و از امر و نهي‌هاي بي‌مورد، خودداري کنند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :