به دخت

 




نکات قابل توجه در بهداشت دوره قاعدگي

1. استفاده از موادغذائي با خاصيت و طبع گرم (خرما، عسل، زنجبيل و...) چند روز قبل از شروع دوره و در حين دوره به کاهش درد کمک شاياني مي کند؛  همچنين استفاده از عرقياتي نظير نعنا و کاکوتي و... توصيه مي شود.

2. تعويض مرتب لباس‌هاي زير و رسيدگي به سر و وضع خود، در بهداشت جسمي و حفظ روحيه در اين دوران، بسيار تأثيرگذار است

دوران قاعدگي براي دختران نوجوان زمان ويژه‌اي است و نياز به مراقبت‌هاي ويژه بهداشتي، تغذيه و ورزش دارد.

1. در دوره قاعدگي، بايد نوارهاي بهداشتي زود به زود تعويض شود. تماس خون قاعدگي با اکسيژن هوا ممکن است باعث تغييرات شيميايي شده، توليد بوي نامطبوع نمايد.

2. در موقع قاعدگي، ميزان تعرق بدن زياد مي‌شود. بنابراين، بايد بيشتر استحمام کرد. دوش آب ولرم، مناسب‌تر و آرامش‌بخش‌تر از دوش آب سرد و يا آب داغ است. البته استحمام در 3 روز اول قاعدگي به هيچ وجه توصيه نمي‌شود زيرا در سه روز اول قاعدگي ميزان دفع خون زياد است و استحمام سبب افزايش دفع خون از بدن و ضعف شديد خواهد شد.

3. دختران نوجوان بايد در اين دوره به مقدار کافي بخوابند و استراحت کنند. اعصاب آرام در کاهش درد، بسيار مؤثر است.

4. در روزهاي قاعدگي بايد از تمرينات ورزشي شديد، مانند پرش، دو، اسب‌دواني خودداري کرد؛ اما انجام حرکات ورزشي سبک، مفيد خواهد بود.

5. از مصرف مواد کافئين‌دار مثل قهوه، چاي که محرک است و نگراني و اضطراب را افزايش مي‌دهد، پرهيز شود.

6. وعده‌هاي غذايي افزايش داده شود و در هر وعده، مقدار کمتري غذا خورده شود و از غذاهاي ساده، مقوي و زودهضم استفاده گردد. پرهيز از پرخوري، مخصوصاً اجتناب از خوردن غذاهاي سنگين، سرخ شده و شيريني‌هاي چرب، به راحتي و احساس بهبودي کمک بسياري مي‌کند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :