به دخت

 




اختلال ملال پيش‌قاعدگي

يکي از مشکلات دختران و زنان، واکنش‌هاي روان‌شناختي نابهنجار قبل از قاعدگي است که از سوي انجمن روان‌پزشکي امريکا، تحت عنوان «اختلال ملال پيش‌قاعدگي» توصيف شده است.
ويژگي اصلي اين اختلال، نشانه‌هايي مانند خلق افسرده، اضطراب قابل توجه، نااستواري هيجاني و عاطفي و کاهش علاقه به فعاليت‌هايي است که قبلاً جزو فعاليت‌هاي دلخواه فرد بوده‌اند.

در دختران و زنان مبتلا به اين اختلال، اين نشانه‌ها به طور منظم طي هفت? آخر پاکي و در اغلب چرخه‌هاي قاعدگي رخ مي‌دهند. اين نشانه‌ها در ظرف چند روز پس از آغاز قاعدگي، کاهش يافته، در خلال هفت? بعد از قاعدگي ناپديد مي‌شوند. (سيروس ايزدي و رضا نيکوخو، بحران‌هاي جنسي زن، ص 67)

مطالعات بسياري اين نتيجه را در بر داشت که جنايات زنان، مانند حمل شديد به افراد و دزدي از مغازه، در روزهاي بين 21 تا 28 عادت ماهانه اتفاق مي‌افتد. در زندان زنان امريکا، به اين موضوع پي برده‌اند که حداقل پنجاه درصد از جنايات يا حمله‌هاي خشونت‌آميز زنان، از سوي کساني صورت مي‌گيرد که از اختلال پيش از عادت ماهيانه رنج مي‌برند. (آلن و باربارا، چرا مردان به حرف زنان گوش نمي‌دهند و چرا زنان زياد حرف مي‌زنند، ترجم? محسن جده دوستان و آذر محمودي، ص 256)

راه‌هاي مقابله با اختلال ملال پيش‌قاعدگي

شناخت صحيح اين اختلال و آگاهي از ابعاد گوناگون زيستي- رواني و اجتماعي آن، نخستين گام در چيره شدن بر مشکلات ناتوان‌ساز حاصل از آن است. آگاهي اطرافيان و خانواد? نوجوان (مانند دوستان و خواهر و مادر) مي‌تواند نقش مؤثري در کاهش نشانه‌هاي اين اختلال ايفا کند. معمولاً اعضاي خانواده بايد در برابر نشانه‌هاي اين اختلال شکيبا باشند و با فراهم ساختن حمايت عاطفي از فرد مبتلا، او را در کنار آمدن با نشانه‌هايش ياري دهند.

دختراني که دچار اين اختلال هستند و مادرشان نيز به اين امر آگاه است، مي‌توانند با مراجعه به مشاور يا روان‌شناس و روان‌پزشک، آگاهي بيشتري از اين مشکل به دست آورند و آثار آزاردهند? آن را براي خود و اعضاي خانواده کاهش دهند.

ممکن است دختراني که به نوع شديد اين اختلال دچارند، به درمان دارويي نياز پيدا کنند، ولي کمک مادر، خواهر و دوستان و ساير اعضاي خانواد? فرد مبتلا، از هر زمان ديگري مؤثرتر است. ايجاد تفاهم و برقراري روابط عاطفي مي‌تواند نوجوان را در کنار آمدن با اين مرحله ياري کند.

پرداختن به ورزش‌هاي سبک و منظم، مي‌تواند تا حد زيادي از شدت فشارهاي مربوط به اين اختلال بکاهد؛ زيرا با فعاليت‌هاي بدني منظم، ترشحات شيميايي مغز و هورمون‌هاي بدن يک نظم پايدار پيدا کرده، فرد را در جهت تعادل و توازن سازگارانه پيش مي‌برد؛ همچنين برخي از پژوهش‌ها بيانگر آنند که رعايت يک رژيم غذايي سالم و مصرف متعادل ويتامين‌ها و مواد معدني نيز مي‌تواند به ميزان قابل توجهي، در رويارويي مؤثر با نشانه‌هاي اين اختلال نقش داشته باشد.

چرا مردان به حرف زنان گوش نمي‌دهند و چرا زنان زياد حرف مي‌زنند، آلن و باربارا، ترجمه محسن جده دوستان و آذر محمودي




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :