به دخت

 




کرامپ (در دوران قاعدگي)

برخي از زنان و دختران، هنگام قاعدگي ناچارند دردهايي در ناحيه شکم يا پايين کمر، تحمل کنند که به آن «کرامپ» مي‌گويند. کرامپ در نتيجه انقباض ماهيچه‌هاي رحم، به منظور تسريع خروج خون حيض احساس مي‌شود. هورموني به نام «پروستاگلاندين» عامل اين انقباضات است. زناني که ميزان بيشتري از اين هورمون در خون خود دارند، در قاعدگي حملات کرامپ شديدتري تجربه مي‌کنند. کرامپ شديد، ممکن است موجب تهوع و سردرد شود. (جسيکا گيلولي، آموزش قبل از بلوغ براي دختران، ترجم? فريبا جعفري نميني، ص 91-92)


برآوردهاي جاري نشان مي‌دهد: 50 تا 75 درصد از زنان و دختران نوجوان، در حين قاعدگي درد و کرامپ را تجربه مي‌کنند، اما ميزان آن در بين افراد گوناگون، متفاوت است. اگر مادري به کرامپ مبتلا باشد، بدان معنا نخواهد بود که دختر او نيز کرامپ را تجربه خواهد کرد و برعکس. اين باور نيز حقيقت ندارد که هر مادري که کرامپ را تجربه نکرده است، حتماً دخترش هم هنگام قاعدگي اين درد را تحمل نخواهد کرد؛ علاوه بر اين بدن دختران با بالاتر رفتن سنشان تغيير مي‌کند.

دختراني که کرامپ را در طول سال‌هاي ابتدايي شروع قاعدگي‌شان تجربه نکرده‌اند، ممکن است ناگهان به درد مبتلا شوند و يا دختراني که در ابتدا درد را تحمل مي‌کردند، ممکن است روزي از آن خلاصي يابند.

مسلماً قادر نخواهيد بود از قبل پيش‌بيني کنيد که شما به کرامپ مبتلا خواهيد شد يا خير.(جسيکا گيلولي، آموزش قبل از بلوغ براي دختران، ترجمه فريبا جعفري نميني، ص92)


بنابراين، لازم است با مادر يا پزشک خود صحبت کنيد و آموزش لازم را از آنها بگيريد.


راه‌هاي مقابله با کرامپ (درد)


اگر شما به کرامپ مبتلا هستيد، چند دستور بهداشتي مهم وجود دارد که مي‌تواند براي کنترل اين دردها و رفع آنها مفيد واقع گردد.


1. معمولاً پزشکان توصيه مي‌کنند از مصرف غذاهاي پرنمک، نوشيدني‌هاي کافئين‌دار، شکلات و شيريني بپرهيزيد. با کاهش يا حذف اين نوع غذاها از رژيم غذايي، آب کمتري در بدن باقي خواهد ماند و کرامپ نيز درمان مي‌شود. رژيم غذايي‌تان را با افزودن مواد غذايي کربوهيدرات‌دار چون ميوه‌ها، سبزيجات و حبوبات بهبود ببخشيد. از افزودن چربي زياد چون کره، سس سالاد، روغن خوراکي و سس مايونز به غذا بپرهيزيد. (جسيکا گيلولي، آموزش قبل از بلوغ براي دختران، ترجمه فريبا جعفري نميني، ص 92-93)


2. نرمش‌هاي ملايم چون پياد‌روي، براي کاهش کرامپ مؤثرند. برخي از دختران از کيسه آب گرم يا حوله گرم براي تسکين درد استفاده مي‌کنند. ماساژ کمر، به ويژه در ناحيه پايين کمر نيز مي‌تواند درد را کاهش داده، کرامپ را تسکين بخشد.


3. استفاده از بعضي جوشاندني‌هاي گياهي و داروها قبل از شروع قاعدگي و مصرف آسپرين در ايام عادت، راه‌هاي ديگري است که براي مقابله با کرامپ توسط خانم‌ها صورت مي‌گيرد.

(جسيکا گيلولي، آموزش قبل از بلوغ براي دختران، ترجمه فريبا جعفري نميني، ص 93) توصيه مي‌شود براي مصرف دارو با پزشک متخصص مشورت کنيد.


4. گاهي اوقات بايد روي شکمتان را مالش دهيد تا احساس بهتري پيدا کنيد. ممکن است با زانوهاي تاکرده روي پشت دراز بکشيد و زانوهايتان را در محدوده دايره‌اي کوچک قرار دهيد. اين در واقع نوعي ماساژ است. يا اين که سعي کنيد به حالت سجده قرار بگيريد. اين حالت احساس خوبي ايجاد مي‌کند؛ زيرا رحم به طرف پايين آويزان مي‌شود و اين به شل شدن عضله رحم کمک مي‌کند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :