به دخت

 




علل داخلی بوی نامطبوع دهان

1 .عدم رعایت بهداشت دهان

مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت، اصلی‌ترین علت ایجاد بوی دهان است. خرده‌های غذا در بین دندان‌ها، فاسد و بدبو می‌شوند. بنابراین، در بسیاری از موارد، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، ممکن است باعث از بین رفتن بوی بد دهان شود.

 

2. جِرم و ضایعات دندان

هرچند به ظاهر، خود جرم نباید بویی داشته باشد، ولی این رسوبات، محل مناسبی برای لانه‌گزینی و پرورش میکروب‌ها و تکثیر آنها می‌باشند و بدین ترتیب، عامل عمده‌ای در جهت ایجاد بدبویی دهان محسوب می‌شوند.

در مراحل پیشرفته‌تر، جِرم سبب از بین رفتن استخوان اطراف دندان می‌شود و در نتیجه، بین دندان و لثه حفره‌ای ایجاد می‌شود که در آن، علاوه بر بافت‌های عفونی، مواد غذایی نیز فاسد می‌شوند و بوی بد دهان تشدید می‌گردد. بنابراین، راه پیشگیری از بوی بد دهان، عبارت است از: پاک کردن دهان و دندان‌ها از هرگونه جِرم.

3. التهاب بافت‌های نرم داخل دهان

حفره دهان برای کشت انواع میکروب‌ها بسیار مناسب بوده، عوامل میکروبی بیماری‌زای موجود در آب و هوا، غذا، دست‌ها و اشیا به سهولت می‌توانند به درون آن راه یابند و علت این که دمای دهان حدود 37 درجه سانتی‌گراد است و محیط مناسبی برای تولید و ازدیاد میکروب‌ها می‌باشد، در چنین مواقعی مخاط دهان و لثه دچار آماس (تورم) می‌شود و رنگ قرمز تندی به خود می‌گیرد؛ لذا ترشح غدد بزاقی، غلیظ و چسبنده شده، در نتیجه بوی دهان، نامطبوع می‌شود.

4. دندان‌های پوسیده و عفونی

دندان‌های پوسیده، هم جای مناسبی برای گرد آمدن خرده‌های غذا و متعفن شدن آنها است و هم در پوسیدگی‌های پیشرفته، میکروب‌ها از طریق ریشه‌های دندان وارد بافت‌های زیر دندان می‌شوند و ایجاد عفونت و چرک می‌کنند و راهی به خارج می‌جویند؛ بنابراین، باعث بوی بد دهان می‌شوند.

5. مخاط روی زبان

مخاط روی زبان، در بعضی از افراد باعث نامطبوع شدن بوی دهان می‌شود. پاک کردن روی زبان و قرقره کردن با آب نمک، می‌تواند در زدودن این مشکل مفید باشد. 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :