به دخت

 




راه‌های مراقبت از دهان و دندان

بی‌شک داشتن دندان‌هایی تمیز و سفید، خواسته هر فرد است؛ زیرا علاوه بر تأثیر بسزایی که در سلامت جسمی فرد دارد، در زیبایی ظاهری او هم مؤثر است. از آن گذشته، بوی مطبوع دهان هنگام صحبت کردن با دیگران، وابستگی نزدیکی با رعایت بهداشت دندان‌ها دارد که به وسیلۀ مسواک زدن آنها، محقق می‌گردد.

در تعالیم اسلام، مسواک زدن دندان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و توسط معصومان (علیه السّلام) سفارش‌های بسیاری نسبت به این عمل شده است. پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه و آله) فرمودند: «ما زالَ جَبرئیل یُوصینی بِالسِواکِ حَتّی ظَنَنتُ اَنّه سَیَجعلُهُ فَریضَۀً؛ پیوسته جبرئیل مرا به مسواک زدن سفارش کرد؛ گمان بردم آن را «واجب» خواهد نمود.»

امام صادق(علیه السّلام) در حدیثی دیگر، دوازده فایده برای مسواک زدن برشمردند:

در مسواک زدن، دوازده ویژگی است: از سنّت پیامبر (صل الله علیه و آله) است، موجب پاکی دهان است، نور دیده را زیاد می‌کند، خداوند را راضی می‌نماید، دندان‌ها را سفید می‌کند، زردی یا پوسیدگی دندان را زایل می‌نماید، لثه را محکم می‌سازد، اشتها به غذا را زیاد می‌کند، بَلغَم را از بین می‌برد، حافظه را افزایش می‌دهد، ثواب عبادات را چند برابر می‌کند و ملائکه را شاد می‌گرداند.


هنگام مسواک زدن نکات زیر را باید رعایت کرد 

مسواک زدن دندان‌ها، حداقل دو بار در روز به مدت پنج دقیقه و در صورت امکان، بعد از هر وعده غذا. اهمیت این کار تا آن اندازه است که پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه و آله) فرمودند: اگر مشقت‌آور نبود، به امّت خود دستور می‌دادم موقع وضوی نماز مسواک بزنند.

موقع مسواک زدن، باید مسواک را از طرف ریشه به طرف تاج دندان حرکت داد تا به لثه‌ها آسیب نرسد. بنابراین، برای دندان‌های ردیف فوقانی، از بالا به پایین و برای دندان‌های تحتانی، از پایین به بالا و سطح داخلی دندان‌ها را نیز باید مسواک زد. هیچ‌گاه مسواک را به طور افقی به دندان نزنید. - از یک مسواک نرم با سر کوچک و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. 

 از تحریک لثه‌ها، با سنجاق و چوب کبریت و مانند آن باید خودداری نمود و به مجرد آن که ناراحتی لثه به وجود آمد، باید به دندان‌پزشک مراجعه کرد.

  استفاده از چوب خلال و یا نخ دندان برای تمیز کردن لابه‌لای دندان‌ها و خارج کردن خرده‌های غذا و باکتری‌ها از نواحی بین دندان‌ها که نمی‌توان به آسانی با مسواک به آنها دسترسی یافت، بسیار مفید است.



نظرات ارسال شده
دوشنبه 23 مرداد 1391


لطفا درباره شستشوي دهان ازنظرطب سنتي هم مطلب بياريد


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :