به دخت

 




سهم ورزش بانوان در المپيك 2012 تا امروز فقط 2 نفر

خبرگزاري بين المللي زنان : تعداد بسيار اندك شانس‌هاي بانوان ايراني براي كسب سهميه‌ حضور در المپيك 2012 لندن، زنگ خطر را براي مسئولان به صدا در آورده است.بازي‌هاي المپيك بزرگترين رويداد ورزشي در جهان است كه به سبب آن ورزشكاران با مليت‌هاي مختلف، فرهنگ‌ و تاريخ‌هاي گوناگون دور هم جمع شده و در 28 رشته ورزشي با يكديگر به رقابت مي‌پردازند.


نگاهي به تاريخ اين بازي‌ها نشان مي‌دهد كه 295 ورزشكار از 13 كشور جهان در رقابت‌هاي آتن 1896 شركت كردند كه ميزبان سهم زيادي در تعداد ورزشكاران داشت. زنان در مسابقات 1900 پاريس براي اولين بار در ميان شركت كنندگان المپيك به چشم مي‌خوردند و اين شروعي براي حركت رو به جلوي زنان در ورزش شد تا جايي كه امروز سهم زنان در مدال‌آوري كاروان ورزشي هر كشور تأثيرگذاري زيادي دارد.

ايران براي نخستين بار در سال 1984 اولين حضور المپيكي خود را در لندن تجربه كرد. زنان ايران در سه دوره با استفاده از وايت كارت پا به رقابت‌هاي المپيك گذاشتند. (وايت كارت سهميه‌اي است كه كميته بين‌المللي المپيك به كشورهاي نوپا در امر ورزش اهدا مي‌كند تا از اكثر كشورهاي دنيا نماينده‌اي در بازي‌ها حضور داشته و به روند كسب تجربه آنها كمكي كرده باشد.)
ليدا فريمان (پرچمدار كاروان) در المپيك 1996 آتلانتا، منيژه كاظمي در المپيك 2000 سيدني و نسيم حسن‌پور در المپيك 2004 يونان سه ورزشكار زن ايراني در رشته تيراندازي بودند كه توانستند با استفاده از وايت كارت به المپيك برسند.
در سال 2008 نيز هما حسيني در قايقراني، سارا خوش‌جمال فكري (تكواندو) و نجمه آبتين در تيراندازي با كمان نماينده بانواني ايراني در مسابقات المپيك پكن بودند.

زنان ايراني در دوره گذشته تنها سه نماينده در المپيك داشته‌اند و امسال نيز در رشته‌هايي چون دو و ميداني، تكواندو، تيراندازي و تيراندازي با كمان اميدواري به كسب سهميه المپيك وجود دارد. اين در حالي است كه تا امروز بانوان ايراني در تيراندازي موفق به كسب 2 سهميه شده‌اند و ليلا رجبي در دو و ميداني يكي از اميدهاي اصلي اين رشته براي ورود به المپيك محسوب مي‌شود. چشم اميد تيراندازي به كمان نيز به نجمه آبتين دوخته شده است و در تكواندو نيز همچنان اميدواري به كسب 2 سهميه وجود دارد كه در صورتي كه تمام اين ورزشكاران موفق شوند به رقابت‌هاي المپيك راه پيدا كنند، كاروان ايران شاهد افزايش 2 ورزشكار زن خواهد بود.

فارس نوشت: تعداد بسيار اندك بانوان ايراني در المپيك مي‌تواند زنگ خطري باشد براي مسئولان كه توجه بيشتري به اين بخش از ورزش كشور داشته باشند. قطعاً سرمايه‌گذاري و توجه بيشتر به ورزش زنان نه تنها براي بانوان ايراني مفيد است كه تعداد مدال‌آوري كاروان ايران نيز مي‌تواند با موفقيت هرچه بيشتر زنان بالاتر رود. زناني كه توانمندي‌هاي لازم براي افتخارآفريني را دارند و تنها چشم اميدشان به توجه مسئولان دوخته شده است. اما نگاهي به ليگ‌هاي نابسامان رشته‌هاي مختلف ورزشي و كمبود امكانات و سرمايه‌گذاري‌ها نشان مي‌دهد كه اگر اين رويه ادامه داشته باشد، شاهد از بين رفتن استعدادها زير سايه كم‌توجهي‌ها و بي‌برنامگي‌ها خواهيم بود.

در حالي كه تمام كشورها در حال آمادگي و تدارك براي شركت در مسابقات انتخابي المپيك لندن 2012 هستند، نگاهي داشته‌ايم به ورزش بانوان ايران و تلاش‌ آنان براي كسب سهميه در بزرگترين رويداد ورزشي جهان:

كاراته، اسكواش، شطرنج، فوتسال، ووشو، كبدي در ميان رشته‌هاي المپيكي به چشم نمي‌خورند.

شنا و ژيمناستيك: به دليل مشكل پوشش در مسابقات برون‌مرزي شركت نمي‌كنيم.

* دووميداني:
بانوان ايراني در مسابقات قهرماني آسيا در كوبه ژاپن براي كسب سهميه المپيك شركت كردند. مريم طوسي (دوي 100 متر و 200 متر)، سپيده توكلي (هفت‌گانه)، ليلا ابراهيمي (دوي 3000 و 1500 متر)، محبوبه غيور (دو 10 هزار متر) و ليلا رجبي (پرتاب وزنه) نمايندگان ايران در اين مسابقات بودند كه تنها ليلا رجبي توانست مدال برنز مسابقات را كسب كند. وي با وجود رسيدن به مدال برنز نتوانست ركورد خود را به ثبت برساند و ورودي المپيك را كسب كند. رجبي پس از آن به دنبال شركت در تورنمنت‌هاي خارجي بود تا از طريق حضور در آنها بتواند ركورد ورودي المپيك را كسب كند، اما در اين راه نيز موفق نشد تا حضور در مسابقات ليگ تنها شانس وي براي ثبت ركورد ورودي المپيك باشد. مسابقات ليگ دو و ميداني بانوان شهريور برگزار مي‌شود.
مريم طوسي نيز قصد دارد در مسابقات يونيورسياد دانشجويان جهان كه از 25 تا 30 مرداد در شهر شنژن چين برگزار مي‌شود، ركورد 200 متر ايران را بهبود بخشد و ورودي المپيك را كسب كند.

* تنيس:
بانوان تنيس‌باز ايراني به سطحي از قدرت تكنيكي و فني نرسيده‌اند كه بتوانند در اين رشته براي كسب سهميه المپيك با حريفان آسيايي رقابت كنند. هيچ يك از بانوان تنيس‌باز ايران در ميان هزار ورزشكار برتر جهان ندارند.

* پينگ‌پنگ:
پينگ‌پنگ‌بازان زن ايران پس از شركت در مسابقات آسياي ميانه كه دي ماه در ايران برگزار مي‌شود، در صورت پيروزي به رقابت‌هاي انتخابي آسيا براي شركت در مسابقات المپيك 2012 لندن راه خواهند يافت. پينگ‌پنگ بانوان ايران تاكنون موفق نشده است نماينده‌اي در المپيك داشته باشد.

* فوتبال:
تيم ملي فوتبال بانوان ايران كه عملا نيز شانس زيادي براي موفقيت در مرحله دوم و نهايي مسابقات مقدماتي نداشت، در مرحله دوم مسابقات انتخابي المپيك به دليل داشتن پوشش اسلامي در همان ديدار اول مقابل اردن، از سوي ناظر بحريني فيفا از حضور در مسابقه محروم شد تا بدون برگزاري ديداري رقابت‌ها را ترك كند.

* شمشيربازي:
به دليل پايين بودن سطح شمشيربازي بانوان ايران، در مسابقات انتخابي المپيك شركت نمي‌كنيم.

* هاكي:
هاكي داخل سالن جزو رشته‌هاي المپيكي نيست و تنها رقابت‌هاي هاكي چمن در اين رقابت‌ها برگزار مي‌شود كه بانوان ايراني در اين مسابقات شركت نمي‌كنند.

* اسكيت:
رشته اسكيت در مسابقات المپيك زمستاني برگزار مي‌شود و بانوان ايراني در رقابت‌هاي انتخابي اين رشته شركت نمي‌كنند.

* تكواندو:
با وجود كسب نتايج نسبتا خوب در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو، بانوان ملي‌پوش ايراني نتوانستند در رقابت‌هاي آذربايجان سهميه كسب كنند و در حال حاضر 12 تكواندو كار در اردوي تيم ملي تكواندو بانوان زير نظر سرمربي كره‌اي تمرين مي‌كنند تا بتوانند در آخرين مسابقه گزينشي كه پاييز در تايلند برگزار مي‌شود، 2 سهميه براي حضور در المپيك به دست آورند.
اين‌بار ملي‌پوشان ايراني شانس خود را در اوزان سه و چهار مسابقات گزينشي امتحان مي‌كنند، در جايي كه حريفان سرشناس تكواندوي ايران سهميه لازم را گرفته‌اند.

* واليبال:
تيم ملي واليبال بانوان ايران در مكان هشتم آسيا قرار دارد و از شانس‌هاي كسب سهميه المپيك به شمار نمي‌آيد.

* هندبال:
در مسابقات انتخابي المپيك شركت نمي‌كنيم.

* بسكتبال:
بانوان بسكتباليست ايراني به دليل حفظ پوشش اسلامي در مسابقات،‌ تاكنون نتوانسته‌اند مجوز حضور در ميادين بين‌المللي را دريافت كنند و تنها مي‌توانند در تورنمنت‌هاي دوستانه به ميدان بروند.

* بدمينتون:
به دليل پايين بودن سطح بدمينتون بانوان ايراني نسبت به قدرت‌هاي آسيا، ايران در رقابت‌هاي انتخابي المپيك شركت نمي‌كند.

* تيراندازي:
مه‌لقا جام بزرگ و الهه احمدي موفق به كسب 2 سهميه المپيك براي ايران شده‌اند.

* تيراندازي با كمان (ريكرو):
اواخر مهرماه مسابقات قهرماني آسيا براي توزيع سهميه المپيك برگزار مي‌شود. ايران كه در دوره گذشته تنها نجمه آبتين را در مسابقات داشت امسال تلاش خواهد كرد تا بتواند سهميه تيمي المپيك لندن را هم كسب كند.

* قايقراني:
روئينگ: تيم ملي ايران در نظر دارد تحت هدايت مربي خارجي خود در مسابقات انتخابي شركت كند و بخت خود را براي شركت در المپيك بيازمايد. اين تيم در اولين مسابقه با سرمربي جديد اواخر ماه جاري راهي اسلووني مي‌شود.
آب‌هاي آرام: مسابقات انتخابي آب‌هاي آرام مهر ماه به ميزباني ايران برگزار مي‌شود كه تيم ملي زنان ايران نيز در اين مسابقات شركت مي‌كند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :