به دخت

 




اشتغال زنان در کجا مناسب تر است؟

اشتغال زنان به کار در دو عرصه مطرح است:

در عرصه خصوصی و خانه

 درعرصه عمومی و اجتماع که به آن کار بیرون از خانه می گویند

اشتغال زنان به کارها و فعالیتهایی نظیر پخت و پز ، شست و شو، رفت و روب و رسیدگی به همسر و فرزندان که از آن به کارهای خانه یاد می شود همواره همراه زندگی زنان بوده است. زنان در طول تاریخ مسئولیتهای خانگی را بر عهده داشته و از این راه همسران را در اداره هرچه بهتر کانون خانواده یاری می داده اند .

 این گونه فعالیت هایی که زنان برای سامان دهی به امور منزل در داخل خانه انجام می دهند، مورد بحث هیچ یک از موافقان و مخالفان کار زنان نیست؛ زیرا مخالفان اشتغال زنان با این نوع از کار آنان مخالفتی ندارند، بلکه آن را مجاز و متناسب با وظایف طبیعی زن می دانند. موافقان اشتغال زنان نیز به این نوع کار نظر ندارند؛ زیرا واژه کار و اشتغال، در اصطلاح اقتصاد دانان کارهای زن را درخانه در بر نمی گیرد. در نتیجه، تلاشی که زنان درخانه برای سامان دهی کانون خانواده انجام می دهند فعالیت اقتصادی به شمار نمی آید.

کار، هرگونه فعالیت فکری، دستی یا ارائه خدمتی است که انسان در برابر آن مستحق دریافت مزد گردد، خواه در داخل خانه باشد یا خارج از خانه ، و خواه به او مزد پرداخت شود یا نشود مهم این است که با انجام آن شایسته دریافت مزد باشد. اسلام، زن را برای انجام کارهایی که در خانه انجام می دهد نظیر شیر دادن به نوزاد و نگه داری کودک مستحق دستمزد دانسته و فرموده است: « و اگر برای شما (بچه شما) شیر می دهند مزدشان را به ایشان بدهید.» بنابر این از نظر اسلام این گونه از فعالیت های زن درخانه نیز کار شمرده می شود و زنانی که در خانه به مسئولیتهای خانگی مشغولند جزء جمعیت بیکار جامعه محسوب نمی شوند.

 



نظرات ارسال شده
مریم
یکشنبه 28 آبان 1391


همه کار خانوما رو وظیفه میدونن شما تا حالا دور و برتون دید یه خانوم برای کار تو خونه دستمزد بگیره؟؟؟؟


1
0
مينو
دوشنبه 17 مهر 1391


حقيقتا كار خانم ها در منزل بسيار ارزشمنده واگه نباشه زندگي فلج ميشه كه مهمترينش بحث تربيت فرزندان هست اما امااااا متاسفانه اين كار خانم ها در منزل ديده نميشه ومتاسفانه تررررررررر جزء وظايف زن تلقي ميشه


1
0
رويا
چهارشنبه 15 شهریور 1391


عكس بامتن نميخونه


0
0
مليكا
چهارشنبه 15 شهریور 1391


به اين خانمابفهمونيد كه موندن توخونه بيكاري والافي نيست-اوج مسئوليت وكاره.اگه تربيت تخصصي و زندگي خوب ميخان. نه هرچه شد!شد


0
1
یک دوست
دوشنبه 23 مرداد 1391


سلام به نظر من اینا همش یک مشت تئوریه خوب که چی برم به زور از شوهرم مزد بگیرم. به نظر من اونی بیکار نیست که دستش تو جیب خودشه وگرنه بهتره بهش بگیم الاف.


0
1
زری
جمعه 23 تیر 1391


بله دلتونو به همینا خوش کنین ای خدا چقدر بدبختم که تو این جامعه زندگی میکنم


0
1

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :