به دخت

 




استقلال اقتصادی زن درآیات قرآن

استقلال اقتصادی زن درآیات قرآن

آیاتی که بر استقلال اقتصادی زنان دلالت دارد در سه گروه قابل بررسی است:

1- آیاتی که به صراحت زنان را مالک ارث و اموالی می داند که کسب می کنند

2- آیاتی که درقالب دستوری به مردم امر می کند اموال زنان را به خودشان دهید

3- آیاتی که تصرفات خاصی را برای زنان بیان کرده است.

1-     آیات صریح در مالکیت زنان

الف) سهم ارث

«لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا تَرَکَ الوالِدانِ وَ الاَقرَبونَ وَ للنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا تَرَکَ الوالِدانِ و الاَقرَبونَ مِما قَلَّ مِنهُ اَو کَثُر نَصیباً مَفروُضاً برای مردان از آنچه پدر ومادر و خویشاوندان از خود بر جای می گذارند سهمی است و برای زنان نیز از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان می گذارند سهمی است خواه آن مال کم باشد یا زیاد این سهمی است تعیین شده.سوره نساءآیه 7 »

در فرهنگ عرب جاهلی ارث مال کسی بود که هنگام جنگ بتواند اسلحه به دست گیرد و در میدان نبرد حاضر شده و با دشمنان بجنگد در این فرهنگ اموال میت نصیب مردان فامیل می شد گر چه از اقوام دور بودند زیرا تنها مردان از عهده این امر بر می آمدند. در نتیجه، زنان و کودکان از ارث بهره ای نداشتند در چنین فضایی، قرآن با قاطعیت تمام و با تصریح به «نساء» در برابر «رجال» در جمله ای مستقل، حکم ارث زن را در کنار حکم ارث مرد بیان کرد.

ب- مالکیت دسترنج

«لِّلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَا اکتَسبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکتَسَبن مردان را نصیبی است از آنچه به دست می آورند و زنان را نصیبی.نساء آیه 32»

واژه «کسب» در فرهنگ ، به جمع کردن روزی و سود بردن معنا شده و به هرگونه بهره و در آمد گفته می شود، ولی اکتساب، ویژه بهره هایی است که انسان با اختیار و قصد به دست می آورد. واژه های کسب و اکتساب در قرآن معمولاً در مورد تلاش معنوی و عمل شایسته و ناشایست به کار رفته ولی در این آیه به معنای تلاش مادی نیز تفسیر شده است.

در این آیه نیز«نساء» در کنار «رجال» به طور مستقل آمده بنابر این ، معنای آیه آن است که هر یک از مرد و زن ، مالک بهره ای است که از راه تجارت، زراعت و مانند آنها به دست می آورد؛ زن نیز مثل مرد، مالک دارایی هایی است که از راه کسب و تلاش مادی به دست می آورد یا از طریق مهر، ارث و نفقه به او می رسد.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :