به دخت

 




زن و اولویت های شغلی

مسئولیت های خانه همسو با فطرت زنان و از دیرباز وظیفه آنان بوده است و زنان به انجام آن عشق می ورزیدند. از سوی دیگر تبلیغات فراوانی که برای اشتغال زنان به کارهای اجتماعی وجود دارد، کار زن را در بیرون از خانه به مسئله ارزشمندی تبدیل کرده است که زنان ناخواسته به سوی آن کشیده می شوند. از این رو زن امروزی با دو کار مهم روبه روست :

 

  .1کارها ومسئولیت های خانه

2. حضور در جامعه و اشتغال به کارهای اقتصادی و اجتماعی. 

با توجه به اینکه زن از نظر شرعی ممنوعیتی برای انجام فعالیت های اقتصادی در بیرون از خانه ندارد و هر دو کار برای وی مجاز است این پرسش مطرح می شود که آیا زن می تواند افزون بر حضور فعال و با نشاط در خانه و انجام وظیفه و ارائه خدمات خانگی در نقش های همسری و مادری و پرورش و تربیت فرزند، ساعت های مشخصی را نیز در کارخانه،کارگاه، ادارات دولتی و مراکز قدرت وتصمیم گیری حضور فعال و چشمگیر داشته باشد یا نه؟

اگر ورود زن به فعالیت های اجتماعی و اشتغال او را از فعالیت و رسیدگی به مسئولیت های خانواده باز دارد یا دست کم از توجهش بکاهد و در نتیجه زن نتاند در هر دو عرصه فعالیت جدی داشته باشد یا مایل به انجام فعالیت در یکی از دو عرصه باشد و بخواهدیکی از دو کار را انتخاب کند در این صورت اولویت با کدام کار است؟از این رو باید از میان دو گزینه موجود آن را که امتیاز بیشتری دارد و مهم تر است انمتخاب کند و اولویت نخست خود قرار دهدو کار دیگر را در اولویت دوم بگذارد یا اگر ممکن نبود ، آن را ترک وفدای دیگری کند.

معیارهای تشخیص اهم در فعالیت های زنان:

1. محوریت زن در خانواده و تداوم آن

2. عدم لزوم پرداخت هزینه خانواده بر زن

3. میل ذاتی زنان به مادری و کارهای خانه

4. خواست وانتظار مردان از زنان

5. تشویق وترغیب روایات به کارهای خانه

6. تشویق وترغیب معصومان به ماندن زنان در خانه

7. تجربه عملی زنان شاغل

منبع: «حضور زن در عرصه های اجتماعی- اقتصادی از نگاه آیات و روایات»، احمد طاهری نیا، موسسه آموزشی  پژوهشی امام خمینی(ره)

 



نظرات ارسال شده
tina
چهارشنبه 14 اسفند 1392


من با استقلال مالی خانم ها کاملا موافق هستم اما به نظر من یک خانم موفق کسی است که بتواند در خانه برای خود یک راه درآمد کسب کند. تا در این صورت هم به خانه و خانداری خود می رسد و هم منبع درآمدی دارد . به نظر من خانم ها هوش فراوانی در کارآفرینی دارند . من خودم قبلا مترجم زبان بودم و در خانه به کار ترجمه می پرداختم . اکنون که این کار من به دلایلی به پایان رسیده به سمت هنری رفتم که هم دوستش دارم و هم منبع درآمدی برای من است. هنر قالی بافی


0
0
nastaran
جمعه 5 آبان 1391


من خودم یک خانم خانه دارم ، درآمدی مخصوص خودم ندارم ولی همسرم از هیچ چیزی برای آسایش من دریغ تداره . درسته که داشتن درآمد خوبه و پول شیرینه ولی من شخصا" تا زمانی که زنان شاغل جامعه مون وضعیت اخلاقی بی قید و بند و خانمان براندازی مثل الانشون دارن، با شاغل بودن زن مخالفم .


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :