به دخت

 




رؤیت هلال در کشورهای دیگر

فرادی که برای کار به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌روند، با توجه به این که در آنجا اول ماه، یک روز زودتر اعلام می‌شود؛ تکلیف روزه آنان در ماه رمضان و عید فطر باید بر مبنای کدام محل باشد؟

همه مراجع: اگر از راه‌های شرعی و معتبر اول ماه در آنجا ثابت شود، باید بر مبنای محلی که هلال رؤیت می‌شود، عمل کنند.

اگر هلال ماه در عربستان دیده شود، آیا برای ایران نیز اول ماه ثابت می‌شود؟

همه مراجع (به جز تبریزی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی): خیر، برای ایران اول ماه ثابت نمی‌شود.

آیات عظام تبریزی، صافی گلپایگانی ، فاضل لنکرانی، نوری همدانی و وحید خراسانی: اگر از راه‌های شرعی و معتبر ثابت شود، برای ایران نیز اول ماه ثابت می‌شود.

تبصره. دیدگاه آیات عظام: تبریزی، صافی، نوری و وحید بر اساس آن است که اشتراک در شب بین مناطق مختلف جهت ثبوت اول ماه کفایت می‌کند و لازم نیست اتحاد افق داشته باشند.

اگر هلال ماه رمضان یا شوال، در کشوری دیده شود- که افق آنها یک یا دو ساعت با شهر ما تفاوت دارد- آیا اول ماه برای ما هم ثابت می‌شود؟

آیات عظام امام(ره)، بهجت، خامنه‌ای، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی: اگر شهر یا کشوری که ماه در آن دیده شده از بلاد شرقی باشد، اول ماه ثابت می‌شود و اگر از بلاد شرقی نباشد (مانند عربستان)، اول ماه ثابت نمی‌شود.

آیات عظام تبریزی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی ، نوری همدانی و وحید خراسانی: اگر در شب مشترک باشند، اول ماه ثابت می‌شود؛ هرچند در افق یکی نباشند و از بلاد شرقی نباشد.

تبصره 1. به عنوان مثال کشور افغانستان در بخش شرقی ایران قرار دارد؛ اگر ماه در آنجا دیده شود، برای کشور ایران نیز ثابت می‌شود و یا اگر ماه در شهر مشهد دیده شود، برای شهر تهران نیز ثابت می‌شود.

تبصره 2. باید رؤیت هلال در آنجا از راه‌های شرعی و معتبر ثابت شود، تا برای کشور ما نیز اول ماه ثابت شود.

  اگر هلال ماه در عراق دیده شود، آیا برای مردم ساکن تهران نیز اول ماه ثابت می‌شود؟

آیات عظام امام(ره)، بهجت، سیستانی، خامنه‌ای، مکارم شیرازی و نوری همدانی: با توجه به این که اختلاف افق بین این دو مکان، کم و ناچیز است (تقریباً ده دقیقه)، اول ماه برای مردم ساکن تهران ثابت می‌شود.

آیات عظام تبریزی، صافی گلپایگانی ، نوری همدانی و وحیدخراسانی: آری اول ماه برای آنان ثابت می‌شود.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :