به دخت

 




استمنای روزه‌دار

اگر کسی به عمد روزۀ خود را در ماه مبارک رمضان، به وسیله استمنا باطل کند، چه حکمی دارد؟

همه مراجع (به جزآیات عظام خامنه‌ای، سیستانی و صافی گلپایگانی): علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب، باید «کفارۀ جمع» (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: علاوه بر قضا، باید کفارۀ جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.

 

آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی: علاوه بر قضا، کفّاره دارد و بنابر احتیاط مستحب، کفّارۀ جمع (60 روز روزه و اطعام 60 فقیر) بپردازد.

  کسی که به حرمت استمنا در ماه رمضان آگاهی داشته؛ ولی نمی‌دانسته روزه را باطل می‌کند، تکلیف او چیست؟

همه مراجع (به جز آیات عظام سیستانی، خامنه‌ای و مکارم شیرازی): در فرض یاد شده، باید روزه‌هایی که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد.

آیت‌الله سیستانی: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدی باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمی‌داده است، قضای روزه‌ها نیز واجب نیست.

آیت‌الله خامنه‌ای: در فرض یاد شده، تنها قضای روزه‌ها واجب است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: در فرض یاد شده، بنابر احتیاط واجب روزه‌‌هایی که در آن استمنا کرده، قضا کند و کفّاره هم بدهد.

   کسی که بدون قصد بیرون آمدن منی در ماه رمضان، با خودش بازی کند و ناخودآگاه منی از او خارج شود؛ آیا روزه‌اش باطل می‌شود؟

همه مراجع: اگر احتمال می‌داده که با این کار منی از او بیرون می‌آید، روزه‌اش باطل می‌شود.


  اگر در ماه رمضان، فکر و خیال شهوانی باعث حرکت منی شود؛ ولی از بیرون آمدن آن جلوگیری گردد، روزه باطل است؟

همه مراجع (به جز آیات عظام امام(ره)، خامنه‌ای و فاضل لنکرانی): اگر با این کار قصد بیرون آمدن منی را نداشته باشد، روزه باطل نمی‌شود.

آیات عظام امام(ره)، خامنه‌ای و فاضل لنکرانی: تا هنگامی که منی از او خارج نشود، روزه باطل نمی‌شود.


  در جوانی گاهی در ماه رمضان استمنا می‌کردم؛ ولی به هیچ وجه از حرمت آن آگاهی نداشتم و نیز نمی‌دانستم که روزه را باطل می‌کند، تکلیف من چیست؟

آیات عظام امام(ره)، صافی گلپایگانی و نوری همدانی: اگر جهل به حدی باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمی‌داده‌اید، کفّاره واجب نیست؛ ولی بنابر احتیاط واجب، باید روزه‌هایی را که در آنها استمنا کرده‌اید، قضا کنید.

آیات عظام بهجت، خامنه‌ای و فاضل لنکرانی: اگر جهل به حدی باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمی‌داده‌اید، کفّاره واجب نیست؛ ولی باید روزه‌هایی را که در آنها استمنا کرده‌اید، قضا کنید.

آیات عظام تبریزی و وحیدخراسانی: باید روزه‌هایی را که در آنها استمنا کرده‌اید، قضا کنید؛ ولی کفّاره واجب نیست.

آیت‌الله سیستانی: پرداخت کفّاره واجب نیست و اگر جهل به حدی باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمی‌داده‌اید، قضای روزه‌ها نیز واجب نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب باید روزه‌هایی را که در آنها استمنا کرده‌اید، قضا کنید؛ ولی کفّاره واجب نیست.

   اگر با قصد خروج منی، خودارضایی کند؛ در صورتی که به حد خروج منی نرسد، آیا روزه را باطل می‌کند؟

آیات عظام امام(ره)، خامنه‌ای و فاضل لنکرانی: خیر، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی: اگر به قصد بیرون آمدن منی، خودارضایی کند، روزه‌اش باطل می‌شود؛ هرچند منی از او بیرون نیاید.

آیت‌الله تبریزی: اگر به قصد بیرون آمدن منی، خودارضایی کند- هرچند منی از او بیرون نیاید- باید روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید.

آیات عظام سیستانی و وحیدخراسانی: اگر به قصد بیرون آمدن منی خودارضایی کند- هرچند منی از او بیرون نیاید- بنابر احتیاط واجب، روزه را تمام کند و بعد از ماه رمضان قضا نماید.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :