به دخت

 




نیت روزه

نیت روزه چگونه است؟

همه مراجع: نیت «روزه»؛ یعنی، شخص تصمیم داشته باشد برای انجام دادن فرمان خداوند، از اذان صبح تا مغرب، کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام ندهد و لازم نیست آن را از قلب خود بگذراند و یا بر زبان جاری کند، بلکه همین که عملاً کاری که روزه را باطل می‌کند انجام ندهد کفایت می‌کند.

    در ماه رمضان باید برای هر روز نیت کرد، یا این که یک نیت در اول ماه کافی است؟

همه مراجع: اگر شب اول ماه رمضان نیت کند که یک ماه را روزه بگیرد، کافی است؛ ولی بهتر است (احتیاط مستحب است) در هر شب ماه رمضان، برای روزۀ فردای آن نیز، نیت کند.


اگر شب اول ماه رمضان، نیت روزه را فراموش کند و پیش از ظهر یادش بیاید، تکلیف روزۀ او چیست؟

همه مراجع (به جز تبریزی و وحیدخراسانی): اگر مبطلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت کند و روزه‌اش صحیح است و اگر یکی از آنها را مرتکب شده، روزۀ او باطل است؛ ولی [به احترام ماه رمضان] باید تا اذان مغرب، از کاری که روزه را باطل می‌کند، خودداری و بعد از ماه رمضان، آن روز را قضا کند.

آیات عظام تبریزی و وحیدخراسانی: اگر مبطلات روزه را مرتکب نشده، باید نیت کند و روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب بعد از ماه رمضان نیز قضا نماید و اگر یکی از آنها را مرتکب شده، روزه‌اش باطل است؛ ولی [به احترام ماه رمضان] باید تا اذان مغرب از کاری که روزه را باطل می‌کند، خودداری و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا کند.

ابتدا و انتهای نیت روزه به طور عادی چه زمانی است؟

همه مراجع: نیت برای روزۀ ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح و برای روزۀ غیرمعین (مانند روزۀ قضا و نذر مطلق که زمان مشخصی ندارد)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. نیت روزۀ مستحبی، از اول شب شروع شده و تمام روز- تا موقعی که به اندازۀ نیت کردن به مغرب وقت مانده باشد- ادامه دارد.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :