به دخت

 




مسافرت در رمضان

آیا می‌شود در ماه رمضان، برای فرار از روزه مسافرت کرد؟

همه مراجع (به جز سیستانی و مکارم شیرازی): مسافرت کردن در ماه رمضان- هرچند به عنوان فرار از روزه باشد- اشکال ندارد؛ ولی این امر تا قبل از روز بیست و سوم مکروه است. یعنی از اول ماه رمضان تا بیست و سوم مسافرت برای فرار از روزه مکروه است.

آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی: مسافرت کردن در ماه رمضان- هرچند به عنوان فرار از روزه باشد- اشکال ندارد؛ ولی مکروه است. (در همه روزهای ماه مکروه دانسته‌اند.

آیا گرفتن روزه‌های قضا، در سفر صحیح است؟

همه مراجع: خیر، جایز نیست.

کسی که پیش از ظهر تصمیم به مسافرت دارد، تکلیف روزۀ او چه می‌شود؟

همه مراجع (به جز آیات عظام تبریزی و سیستانی): اگر پیش از ظهر مسافرت کند، روزه‌اش باطل است؛ ولی قبل از آن که به حد ترخّص برسد، نمی‌تواند روزه را بخورد.

آیت‌الله تبریزی: اگر از سر شب تصمیم بر سفر داشته و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه‌اش باطل است؛ ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد، نمی‌تواند روزه را بخورد و اگر پیش از ظهر تصمیم بر مسافرت گرفته، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.

آیت‌الله سیستانی: اگر پیش از ظهر مسافرت کند، بنابر احتیاط واجب باید روزه‌اش را افطار کند؛ ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد، نمی‌تواند روزه را بخورد.

کسی که در ماه رمضان مسافرت کرده، آیا علاوه بر قضا، باید کفّاره هم بدهد؟

همه مراجع: خیر، تنها قضای روزه‌ها واجب است و کفّاره ندارد؛ ولی اگر قضای روزه‌ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر اندازد، به جهت تأخیر، باید برای هر روز، یک مد طعام کفّاره بدهد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :