به دخت

 




هماهنگی انتظارات با واقعیت ها

اگر نگرش انسان به زندگی، واقع گرایانه باشد، انتظارات او از زندگی نیز واقع گرایانه خواهد بود و درپی آن، احساس او از زندگی نیز واقع بینانه خواهد شد.

 

  شاید بتوان گفت که «هماهنگی انتظارات با واقعیت ها» شرط اصلی شاد زیستن و رضایت از زندگی است .نا هماهنگی میان انتظارات و واقعیت ها، موجب دوگانگی شده، تضادهای بنیادینی به وجود می آورد که زیان آن، جبران ناپذیر است. پس رضایت از زندگی هنگامی شکل می گیرد که انتظار ما از زندگی، واقع گرایانه باشد.

اگر دنیا را با همۀ سختی هایی که ممکن است داشته باشد، آنگونه که هست بشناسیم، می توانیم به راحتی درآن زندگی کنیم. زندگی راحت، در گرو شناخت دنیاست        پیامبر  خداصلی اللۀ علیه واله دربارۀ این اصل می فرماید: اگر دربارۀ دنیا آنچه را من می دانم، شما هم می دانستید، جان های شما از آن، احساس راحتی می کرد. با توضیحاتی که داده شد، اکنون بهتر می توان به عمق کلام امام علی (علیه السلام) دست یافت که می فرماید: کسی که دنیا رابشناسد، به خاطرمصیبت های آن، غمگین نمی شود. حضرت نمیفرماید که دنیا باید جای خوشی ها باشد ونمی فرماید که تصوّرکنید دنیا پرازخوشی و راحتی است: بلکه میفرماید اگر دنیا شناسی تان واقعی باشد، با وجود سختی ها وبا اقراربه وجود آنها، بازهم احساس ناراحتی و نارضایتی به شما دست نخواهد داد. آموزه های زندگی ساز دین، انسان رابه گونه ای تربیت می کند که در اوج سختی ها و درعمق گرفتاری ها نیز نا امید وافسرده نخواهد شد.

منبع: پسندیده،عباس؛رضایت اززندگی،مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

                         

 

 



نظرات ارسال شده
یک دوست
یکشنبه 12 شهریور 1391


خیلی کم و کتابی بود


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :