به دخت

 




سخت نگیرید

بخش بسیاری از سخت شدن زندگی، مر بوط به «سخت گیری» ماست، نه وجود مشکلات. گاهی وقت ها آن قدر زندگی را سخت می گیریم که غیر قابل تحمل می شود و حال آنکه واقعیت، چیز دیگری است. زندگی، آن قدر هم که می پنداریم، سخت و دشوار نیست. بنابراین، یکی از کلیدهای رضایت از زندگی، «راحت گرفتن زندگی» است. ما حتی زندگی را باید در خودمان جستجو کنیم. امام کاظم(علیه السلام) در این باره می فرماید: «دنیا را ناچیز بشمرید وآن را راحت بگیرید؛ که به تحقیق، هیچ مردمی، آن را راحت نگرفتند مگر آنکه خداوند، زندگی را بر آنان گوارا نمود

 

چگونگی نگرش ما به دنیا، نقش مهمی در رضایت از زندگی دارد. اگر دنیا را متاع بزرگ و حظ عظیم بدانیم، کمی ها و کاستی های آن، دردآور و غیر قابل تحمل خواهد شد؛ اما اگر دنیا را همان گونه که هست، ناچیز و پست بدانیم، از کاستی های آن نالان و رنجور نمی شویم.

همیشه راحتی زندگی در امکانات آن نیست؛ در راحت گرفتن زندگی هم است. کسی که نتواند زندگی را راحت بگیرد، لذتی از زندگی نخاهد برد، هر چند از امکانات خوبی برخوردار باشد. حتی می توان گفت: او فقط زنده است، زندگی نمی کند. امام صادق(علیه السلام) پنج چیز را برمی شمرد که در آسایش زندگی، تأثیر مهم دارد و بدون آنها زندگی انسان، ناقص می گردد.چهار ویژگی اول، عبارت اند از: سلامتی، امنیت، روزی وسیع ومونس موافق(همسر صالح،فرزند صالح و همنشین صالح). وقتی حضرت به ویژگی پنجم می رسد، می فرماید:«این ویژگی، دیگر ویژگی ها را پوشش می دهد وآن، راحت گرفتن زندگی است».یکی از جلوه های راحت گرفتن زندگی، این است که انسان، آنچه را بی فایده است، ترک کند. بسیاری از چیزهای زندگی، غیر ضروری و بی فایده اند که بدون آنها هم می توان زندگی کرد. کسانی که تجربه کرده اند می گویند: بدون چیزهای بی فایده هم می توان زندگی کرد.

هوس های زندگی، از آزارهای بزرگ زندگی اند. ما برای این که زندگی بهتری داشته باشیم، هوس ها و آرزوهای زیادی در سر می پرورانیم؛ اما غافل از اینکه هوس های زندگی، آسایش و آرامش زندگی را از انسان می گیرد. هرچه هوس های زندگی گسترش یابد، تنیدگی و رنج زندگی نیز افزایش می یابد. امام علی(علیه السلام) می فرماید:«زندگی را جستجو کردم وآن را جز در ترک کردن هوس ندیدم. پس هوس را ترک کنید تا زندگی تان لذت بخش گردد».

بنابراین، برای رسیدن به یک زندگی لذت بخش باید دنیا را نا چیز شمرد و زندگی را راحت گرفت

 منبع:پسندیده، عباس؛ رضایت از زندگی، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :