به دخت

 




6 توصيه بهداشتي براي سلامتي روزه داران

در ايام ماه مبارك رمضان، افراد به دليل روزه داري دچار مشكلاتي در سلامتي خود مي‌شوند. البته اين مشكلات را مي‌توان با رعايت برخي نكات پزشكي تغذيه‌اي به راحتي برطرف كرد و يا از بروز آن‌ها پيشگيري نمود.

در ايام ماه مبارك رمضان، افراد به دليل روزه داري دچار مشكلاتي در سلامتي خود مي‌شوند. البته اين مشكلات را مي‌توان با رعايت برخي نكات پزشكي تغذيه‌اي به راحتي برطرف كرد و يا از بروز آن‌ها پيشگيري نمود.

1- سلامتي پوست براي شاداب ماندن و جلوگيري از خشكي پوست در وعده‌هاي سحري و افطاري به اندازه كافي مايعات، مخصوصا آب بنوشيد و از نوشيدن مايعات مدر (مانند چاي غليظ) كه باعث از دست رفتن آب بدنتان مي‌شود، به شدت پرهيز كنيد.

 

2-با پرهيز از مصرف زياد زولبيا و باميه و آش و حليم و شيريني‌هاي متداول ماه رمضان، از بروز آكنه‌هاي مقاوم به درمان در پوست خودتان پيشگيري كنيد و با مصرف كافي آب و ساير مايعات در حدفاصل افطار تا سحر، جلوي خشكي پوستتان را بگيريد. از مصرف سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه كه مي‌توانند به شادابي پوست منجر شوند نيز غفلت نكنيد.


3- سلامتي مو و ناخن به علت محدوديت غذايي و اين كه نظم و حجم غذاي دريافتي‌تان در ماه رمضان تغيير مي‌كند، براي جلوگيري از كم شدن آهن، روي و ساير ويتامين‌ها و مواد معدني بدن كه سبب رشد مناسب مو و ناخن‌هايش مي‌شوند، در وعده‌هاي غذايي سحر و افطار، غذايي كامل كه همه گروه‌هاي غذايي را در خود بگنجاند، مصرف كنيد.


4- سلامتي دهان دو مشكلي كه ممكن است در برخي روزه‌داران ديده شود، خشكي دهان و بوي بد دهان است. در فاصله افطار تا سحر، تا مي‌توانيد آب و مايعات بنوشيد و هنگامي كه مسواك مي‌زنيد، مسواك را خيلي آرام روي زبانتان هم بكشيد.


5- سلامتي گوش و گلو و بيني برخي روزه‌داراني كه در محيط‌هاي پر گرد و غبار و آلوده كار مي‌كنند، اگر آب و مايعات كافي دريافت نكنند، ممكن است جرم گوششان بيشتر و سفت‌تر شود و به درجات خفيفي از كاهش شنوايي مبتلا گردند. مصرف كافي آب و ساير مايعات در فاصله افطار تا سحر (حداقل 8 ليوان) را از ياد نبريد و ضمنا مي‌توانيد با چرب كردن مخاط بيني‌تان (با كرم ويتامين D+A) از خشكي مخاط بيني نيز جلوگيري نماييد.


6- سلامتي قلب و عروق روزه براي بيشتر فشارخوني‌ها و بسياري از بيماران قلبي مي‌تواند مفيد باشد؛ البته به شرطي كه مراقب رژيم غذايي خود (از افطار تا سحر) باشند و داروهايشان را درست مصرف كنند. براي روزه‌گرفتن حتما اجازه و توصيه‌هاي لازم را از پزشكتان دريافت كنيد و اگر اجازه روزه گرفتن داشتيد، طرز مصرف داروهايتان را با مشورت پزشكتان تنظيم و توصيه‌هاي تغذيه‌اي لازم را از او دريافت نماييد. اگر داروهاي مدر مصرف مي‌كنيد، مراقب ميزان مصرف مايعات (از افطار تا سحر) باشيد. 6- سلامتي چشم روزه گرفتن‌ موجب كاهش بينايي نمي‌شود، اما در برخي بيماران چشمي (مثلا مبتلايان به گلوكوم) روزه‌داري منوط به مجوز طبي است و در برخي ديگر نيز كم‌آبي ممكن است مشكل‌آفرين شود. پيش از روزه گرفتن،‌ با پزشكتان مشورت كنيد. براي پيشگيري از مشكل خشكي چشم نيز مصرف مايعات را در فاصله افطار تا سحر بيشتر كنيد.

منبع: هفته نامه سلامت




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :