به دخت

 




Sony VAIO EA32EGلپ تاپ سونی وایو ایی ای 32 ای جی

سونی وایو EA آخرین سری نوت‌بوک‌های با قیمت مناسب و همه کاره یا All Purpose این شرکت می‌باشد در حقیقت حرف "E" در اول نام این سری اول واژه‌ی Economy Class به معنی رده‌ی اقتصادی می‌باشد. یعنی قیمت مناسب به همراه امکانات مناسب!

 بدنه‌ی این لپ‌تاپ با ترکیبی از پلاستیک مشکی مات و پلاستیک براق ساخته شده که در رنگ‌های مشکی، صورتی، سفید، آبی و بنفش موجود می‌باشد.

مدلی که ما به نقد و بررسی آن پرداختیم به رنگ سفید نارگیلی می‌باشد که البته سفید صدفی می‌تواند جذاب تر باشد. با اینکه بدنه پلاستیکی است ولی در کل کاملا مستحکم ساخته شده و هیچ گونه خم شدگی یا صدای ناهنجار در هنگام اعمال فشار از آن شنیده نمی‌شود. با اینکه یک لپ‌تاپ ارزان قیمت به حساب می‌آید ولی کیفیت کاملا خوبی دارد. لولاهای درب نیز به خوبی و به محکمی‌درب را در سر جای خود نگه می‌دارند و با این حال آن قدر سفت نیستند که برای باز و بسته کردن درب مجبور به اعمال فشار زیاد شوید.
مشخصات کلی
نوع :معمولی
ابعاد:28 × 238 × 345 mm
وزن :2.3 کیلوگرم
رنگ :سفید، مشکی، صورتی، قرمز، نقره‌ای، آبی
سازنده پردازنده :Intel
مدل پردازنده :370M
حافظه Cache :3 MB
حافظه رم :4 GB
هارد دیسک :320 GB
نوع صفحه نمایش :LED
رزولوشن صفحه نمایش :1366x768
مودم :فاقد مودم
مشخصات تاچ پد :مالتی تاچ
نقد و بررسی Sony VAIO EA32EG
سونی وایو سری E ارزان قیمت‌ترین سری
نوت‌بوک‌های سونی تا به این تاریخ می‌باشد. لپ‌تاپ‌های 14 اینچی سری EA و 15 اینچی سری EB طراحی بسیار زیبا و استایلیش را به همراه ویژگی‌های بسیار عالی و تحت نام Vaio به همراه دارند. همانطور که گفتیم قیمت مناسب نیز از ویژگی‌های اصلی این نوت‌بوک‌ها می‌باشد. اکنون به نقد و بررسی کلی نوت‌بوک‌های سری EA آن می‌پردازیم که البته در کانفیگ‌های مختلفی نیز موجود می‌باشد.
پلاستیک‌های درب نمایشگر، قسمت استراحت مچ و تاچ پد از لایه‌های چند گانه ی آکلیریک شفاف ساخته شده است و نتیجه ی آن الگوی بسیار جالبی است. کاربرانی که به ارتقاء امکانات سخت افزاری نوت‌بوک خود اهمیت می‌دهند حتما با دیدن قسمت زیرین آن خوشحال خواهند شد. دو پنل بزرگ در قسمت زیرین وجود دارد که با باز کردن آن‌ها می‌توانید مستقیما به حافظه ی RAM و Hard Drive دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را به دلخواه خود تعویض کنید و ارتقاء دهید. با این حال خبر خوب اینکه در این سری از لپ‌تاپ‌ها به راحتی می‌توان Hard Drive را با حافظه‌های جدید SSD (Solid Disk Drive) تعویض کرد.
انتخاب پورت‌ها بر روی این لپ‌تاپ بسیار خوب است. این سیستم مجهز به سه پورت UAB 2.0، یک پورت اضافه ی eSATA/USB، جک‌های هدفون و میکروفون، خروجی VGA، خروجی HDMI، Ethernet port و شیارهای کارت حافظه ی SDHC و Memory Stick می‌باشد. بسیار خوب بود اگر بر روی این لپ‌تاپ پورت USB 3.0 هم می‌دیدیم ولی از آن جایی که شیار Express Card نیز دارد می‌توانید USB 3.0 را به آن اضافه کنید. در قسمت جلوی دستگاه شیار کارت حافظه و جک‌های هدفون و میکروفون را مشاهده می‌کنیم، در قسمت عقب هیچ پورتی وجود ندارد، در قسمت سمت چپ ورودی پاور، Ethernet، VGA، HDMI، eSATA/USB 2.0 و شیار Express Card، در قسمت سمت راست سه پورت USB 2.0، درایو نوری و قفل Kensington مشاهده می‌شود.
تقریبا مانند همه ی لپ‌تاپ‌های VAIO، این یکی هم از صفحه کلید Chiclet یا صفحه کلید با کلیدهای جزیره ای و مجزا از هم بهره می‌برد. هرچند که بسیاری از کاربران از چنین صفحه کلیدی با نام صفحه کلید MacBook ی یاد می‌کنند ولی بهتر است بدانید که Sony Vaio اولین شرکتی بود که چنین صفحه کلیدی را بر روی یک نوت‌بوک استفاده کرد. تایپ کردن با این صفحه کلید بسیار راحت و آسان است و آن قدر فضا بین کلیدها وجود دارد که از فشردن کلیدهای اشتباه جلوگیری شود. سینی خود صفحه کلید کمی‌نسبت به قسمت‌های دیگر بدنه فرو رفته است. هنگام خرید این نوت‌بوک یک لایه ی لاستیکی سیلیکونی نیز وجود دارد که زرد رنگ است و می‌توانید آن را بر روی صفحه کلید قرار دهید تا در برابر عواملی مثل ریزش مایعات یا جذب چربی محافظت شود. عملکرد کلیدها بسیار خوب است و در کل صدای کمی‌نیز دارد. مقدار فشار کمی‌نیز برای عملکرد کلیدها نیاز است. لایه ی محافظ لاستیکی نیز از صدای کلیدها می‌کاهد بدون اینکه در عملکرد مشکی ایجاد کند. در کل از این لایه ی لاستیکی بسیار خوشمان آمد! تاچ پد اندازه ی مناسبی دارد و کلیدهای راست و چپ کلید جدا از هم ساخته شده اند. این تاچ پد از نوع مولتی تاچ می‌باشد. در تست‌هایی که با سطح براق آن انجام دادیم عملکرد آن چیزی مانند Hit & Miss یا گاهی موفق و گاهی مغلوب بود. بعضی افراد سطح براق را دوست دارد و دیگر کاربران سطح Texture یا الیافی را. ولی حساسیت و عملکرد خوب است. کلیدهای راست و چپ کلیک صدای نسبتا زیادی تولید می‌کنند و عمق عملکرد متوسطی دارند.
سونی وایو سری EA مجهز به نمایشگر 14 اینچی LED Backlit با رزولوشن 1366X768 می‌باشد. این رزولوشن برای نوت‌بوک‌های 14 اینچی کاملا استاندارد می‌باشد و کمتر نوت‌بوکی در این اندازه پیدا می‌شود که رزولوشن 1600X900 داشته باشد. تراز کنتراست متوسط و غلظت رنگ‌ها خوب است. بیشینه ی روشنایی آن قدر زیاد است که به راحتی بتوان از آن در خارج از مکان‌های مسقف نیز استفاده کرد. با این که نمایشگر از نوع براق است ولی واقعا مثل دیگر نمایشگرهای براق اذیت کننده نیست. کیفیت دید از زاویا نیز واقعا بد نیست.
اسپیکرهای استریو داخلی عالی نیستند ولی به عنوان اسپیکرهایی برای یک نوت‌بوک 14 اینچی همه کاره و با قیمت مناسب عملکرد بدی ندارند.
وقتی به دنبال نوت‌بوک‌های همه کاره در این گستره‌ی قیمت هستیم می‌بینیم که همه ی آن‌ها تقریبا عملکرد یکسانی را ارایه می‌کنند. پردازنده‌ی Core i3 بر روی این نوت‌بوک‌ها عملکرد بسیار خوب و قدرتمندی دارد ولی نکته‌ی بد اینکه کارت گرافیکی مستقل بر روی آن‌ها وجود ندارد و از نوع آن برد Intel HD GMA بهره می‌برد و بدین معنی است که برای اجرای بازی با مشکلات جدی روبرو خواهید شد.
در حالی که مسئله ی گرم شدن بدنه بر روی لپ‌تاپ‌های مدرن همه کاره ی امروزی تقریبا مسئله یی حل شده است ولی باز هم آن را در این نوت‌بوک بررسی کردیم. در هنگام استفاده ی ساده و تحت استرس کم نوت‌بوک کاملا خنک کار می‌کرد ولی پس از کمی‌استفاده ی سنگین تر قسمت خروجی تهویه واقعا داغ می‌شود. البته این گرم نشدن بیش از حد به دلیل فقدان گرافیک مستقل و پردازنده ی نسبتا کم مصرف نیز هست. صدای تولیدی فن خنک کننده هم به همین دلیل در شرایط عادی زیاد نمی‌باشد. ولی پس از استفاده ی سنگین و برای مثال ویرایش ویدیو، سرعت چرخش فن خنک کننده آن قدر زیاد می‌شود که به راحتی در یک دفتر کار یا کلاس درس ساکت قابل شنیدن باشد.
اگر بخواهیم یک نقطه ی ضعف بارز از این لپ‌تاپ بگوییم آن شارژدهی باتری است. لپ‌تاپ‌های مدرن با گرافیک OnBoard و باتری استاندارد نباید مشکل خاصی برای شارژدهی بیشتر از 4 ساعت داشته باشند. در تست‌هایی که با نمایشگر با روشنایی 70%، WLAN روشن، مرورگری ساده ی وب و Windows 7 در حالت Balanced انجام دادیم باتری به مدت 3 ساعت و 48 دقیقه شارژ داد. این در مقایسه با لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر با پردازنده ی Core 2DUO بد نیست ولی برای مثال لپ‌تاپ‌های جدیدتر Hp Envy14 در حدود 5 ساعت و 15 دقیقه و Lenovo Idea Pad Y460 به مدت 4 ساعت و 52 دقیقه شارژدهی دارد. در کل باید گفت که Sony Vaio EA لپ‌تاپی بسیار خوب با طراحی زیبا، عملکرد خوب و نقاط ضعف کم است. امکانات سخت افزاری بسیار خوبی را نیز نسبت به قیمت ارایه می‌دهد و به جز کارت گرافیکی مستقل دیگر همه چیز دارد. لایه ی محافظ صفحه کلید را هم خیلی دوست داریم. ایراد اصلی را نیز می‌توان به شارژدهی باتری آن گرفت. VAIO EA نوت‌بوکی با قیمت مناسب از سونی می‌باشد که عملکرد و ویژگی‌های بسیار خوبی را برای بسیاری از کاربران ارایه می‌دهد.
لينک منبع



شیار Express Card ارزش بالا در برابر قیمت عملکرد بسیار خوب طراحی زیبا و سایز مناسب



شارژدهی باتری نه چندان خوب فقدان پورت USB 3.0
لينک منبع




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :