به دخت

 




برنامه ‏هاى امام مهدى (ع)

ما نمى توانيم درخشندگى حكومت جهانى حضرت قائم(عج) را آنطور كه هست نشان دهيم، ولى شايد با ذكر چند ويژگى از ويژگيهاى اين حكومت در همه زمينه ها، دورنمايى از اين نظام بهشتى و سراسر عدل آن را توصيف کنیم با مقايسه زمين خشك و مرده با زمين پر از گل و گياه و ميوه و سبزه و آب و مقايسه آن با حكومت مهدى(عج) به دست مى آوريم كه حكومت جهانى آن حضرت تا چه اندازه اى از عدل و صفا و امنيّت و شادمانى در همه زمينه ها برخوردار است.اكنون براى آشنايى بيشتر با اين دوران سراسر درخشان كه خداوند به آن سوگند ياد كرده به ويژگيهاى زير كه نمايانگر دورنمايى از آن است توجه كنيم، تا زمينه ساز اين ويژگيها باشيم:

.عدالت اجتماعى امام صادق عليه السلام می فرمایند: مهدى، عدالت را، همچنان كه سرما و گرما وارد خانه مى‏شود، وارد خانه‏هاى مردمان مى‏كند، و دادگرى او همه جا را فرا مى‏گيرد. گسترش عدالت در سراسر جهان و ريشه كنى بيداد از همه آبادى‏هاى زمين، از نخستين برنامه‏هاى انقلاب امام مهدى عليه السلام مى‏باشد و از هدفهاى اصلى آن امام بزرگ و نجاتبخش است. اين موضوع در بشارت‏ها و احاديثى كه درباره آن حضرت رسيده است خيلى روشن ياد شده است.

در سخنان پيامبر بزرگوار اسلام و امامان معصوم كه درباره قيام امام دوازدهم آمده، دعوت به توحيد و مبارزه با شرك و كفر به اندازه ايجاد عدالت و اجراى آن، مورد تأكيد قرار نگرفته است. علت اين موضوع شايد اين باشد كه با آموزش‏هاى پيامبران ؛همچنين رشد علم و آگاهى بشر، انسان‏ها به خداى يكتا ايمان مى‏آورند و انديشه ضد دینی شكست مى‏خورد، و نوع جامعه‏هاى انسانى داراى عقيده مذهبى و خدايى مى‏گردند؛ ليكن با اين وصف در آتش ظلم، حقكشى و كينه توزى و روابط غير انسانى مى‏سوزند، و با زندگى بى عدالت كه در حقيقت شكنجه و مرگ تدريجى است، دست به گريبانند.

 

از اين رو، نياز عمده جامعه بشرى برقرارى عدالت و دادگرى است -دین و آئین واحد امام صادق عليه السلام :... مفضل! سوگند به خدا (امام قائم عليه السلام ) از ميان ملت‏ها و آيين‏ها اختلاف را برمى‏دارد، و يك دين بر همه حاكم مى‏گردد...براى تشكيل جامعه‏اى واحد، يك موضوع ضرورى است و آن يك آئين و يك اعتقاد است. آئين‏ها و اعتقادهاى گوناگون، بطور قطع، تفرقه و دوگانگى اجتماعى بوجود مى‏آورد، و مانع وحدت و يگانگى مردم مى‏گردد.

 

اگر برنامه ريزى‏هاى اجتماعى از طرز فكرها و مرام‏هاى گوناگون گرفته شده باشد، فعاليت‏هاى انسانى را در زمينه‏هاى گوناگون اقتصادى، سياسى، فرهنگى و... مختلف و متضاد مى‏سازد بنابراين تنوع و گوناگونى راه‏ها و عقيده‏ها موجب اختلافها و تضادها و برخوردهايى در جامعه مى‏شود، كه در اين شرايط نمى‏توان تشكيل جامعه‏اى واحد و يگانه را انتظار داشت. بنابراين، بايد آئين و دين واحدى بر جامعه حاكم باشد، تا امت واحد به معناى واقعى بوجود آيد.


در دوران ظهور و روزگار دولت امام مهدى عليه السلام آئين واحدى بر جهان حاكم مى‏گردد و راه و روش‏ها نيز يكى مى‏شود؛ و يگانگى واقعى در عقيده و مرام انسان‏ها پديد مى‏آيد؛ ديگر دوگانگى و تضاد در مرام‏ها و عقيده‏ها وجود ندارد، امام مهدى عليه السلام با چنين اصلى اساسى در ساختن جامعه يگانه بشرى به موفقيّتى بزرگ و چشمگير دست مى‏يابد، و همه علت‏ها و عوامل ناسازگارى و درگيرى را از بين مى‏برد، و ناسازگارى‏ها و اختلافات اجتماعى را كه از اختلافات عقيدتى و دينى بوجود مى‏آيند، نابود مى‏سازد. او وحدتى واقعى را بر اساس اصول توحيد و ايدئولوژى اسلامى پى مى‏ريزد، و همه انسان‏ها را در زير شعار يگانه و دين واحد گرد مى‏آورد. .رفاه اقتصادى و بهبود زندگى پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم :در امت من مهدى قيام كند... و در زمان او مردم به نعمت‏هايى دست مى‏يابند كه در هيچ زمانى دست نيافته باشند. (همه) نيكوكار و بدكار. آسمان بر آنان ببارد و زمين چيزى از روييدنى‏هاى خود را پنهان ندارد
.1 از برنامه‏ها و اقدام‏هاى امام مهدى عليه السلام پديد آوردن رفاه و آسايش در كل جامعه بشرى است. در اين دوران جامعه بشرى واحدى تشكيل مى‏گردد كه در آن همه مانند خانواده‏اى در كنار هم زندگى مى‏كنند. و تقسيم بندى جامعه‏هاى پيشرفته و جامعه‏هاى محروم و عقب مانده از بين مى‏رود. بلكه همه جامعه‏ ها و انسان‏ها به رشد و رفاه دست مى‏يابند. همچنين ابر قدرت‏ها وجود نخواهند داشت، و بهبود زندگى و بى نيازى اقتصادى نصيب همه انسان‏ها مى‏شود و همه جايى و همگانى مى‏گردد. اين آسايش موجب رشد و برترى معنوى و فكرى انسان مى‏شود.
امام مهدی وایینه زندگی-مهدی حکیمی-بنیاد فرهنگی موعود




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :