به دخت

 




بهینه سازی تمیز کردن قطعات کامپیوتر

مطمئنأ حفاظت از اجزای داخلی و خارجی کامپیوتر امر ضروری و اجتناب ناپذیری است. پاکیزگی اجزا نیز یکی از همین امور حفاظتی است . عدم دانستن چگونگی نظافت اجزای کامپیوتر ممکن است صدمات چشمگیری را به آنها وارد کند . زمانی که نیاز دارید تا کامپیوتر را تمیز کنید بستگی به محیطی دارد که کامپیوتر در آن کار میکند مثلا کامپیوترهایی که در اماکن عمومی کار میکنند باید هر ماه تمیز شوند . اما کامپیوترهایی که در منزل مورد مصرف قرار میگیرد ، شاید در یک فاصله زمانی 6ماهه نیاز به تمیزکاری داشته باشند .

اگر محیط کار کامپیوتر ، پراز گرد و خاک است باید هر دو ماه یکبار آنرا تمیز کنید .
اما بطور معمول توصیه میشود هر 6ماه یکبار کار تمیزکاری داخل کامپیوتر انجام شود . هیچ گاه از جاروبرقی برای تمیزکردن قطعات داخلی کامپیوتر استفاده نکنید چون جاروبرقی تولید الکتریسیته ساکن میکند که برای قطعات الکترونیکی داخل کامپیوتر فوق العاده خطرناک است و احتمال خرا بی کامپیوتر را بشدت بالا میبرد .
جاروهای باطری دار کوچکی مخصوص تمیزکردن داخل کامپیوتر وجود دارد که در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید .
بهره گیری از اسپری هوای فشرده که میتوانید از فروشگاههای قطعا ت الکترونیکی تهیه کنید توصیه می گردد .
قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر میتواند بوسیله جاروبرقی تمیز شود .
یادتان باشد که هیچوقت مایع تمیز کننده را مستقیما به قطعات داخلی اسپری نکنید و اگر لازم است که از مایع استفاده کنید ابتدا آنرا روی پارچه بریزید و پارچه را روی آن بخش بکشید .
هنگام تمیز کردن کامپیوتر باید حتما دستگاه را خاموش کرده و کابل برق را از پریز جدا کنید . هیچوقت داخل کامپیوتر را با آب، خیس نکنید .
در اولین قدم کامپیوتر را خاموش کرده و آنرا از برق بیرون بکشید . ابتدا قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با جاروبرقی تمیز کنید و تمام درزها و منافذ عبوری هوا را تمیز کنید . سپس میتوانید قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با پارچه آغشته به آب و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید . مطمئن شوید که تمام درزها و راههای عبوری هوا از مو و گرد و غبار تمیز شود .

CPU
توجه کنید که غبار میتواند در پنکه و لابلای رادیاتور سی-پی -یو خود را پنهان کند . ممکن است بدنتان حاوی الکتریسیته ساکن باشد . توصیه میکنیم تا از یک عدد دستبند ضدالکتریسیته استفاده کنید .
آنرا به مچ دستتان ببندید و سر دیگر آنرا به جایی وصل کنید که الکتریسیته را به زمین تخلیه کند مانند لوله آب، بدنه میز فلز ی،... این دستبند را می توانید از مغازه های فروش قطعات الکترونیکی تهیه کنید . CPUرا تمیز کنید تا خاک و گرد آن گرفته شود.
حال میتوانید قلم مو را برداشته و به آرامی و با دقت حواشی غبار از لابلای رادیاتور و پنکه خارج شود .
مادر برد
گردو غبار آنرا با قلم مو بزدایید . حین این کار بسیار مراقب باشید تا قطعات کوچک مخصوصا جامپرها را جابجا نکنید . بعد از آن میتوانید از اسپری هوا استفاده کنید تا گردوغبار تمیز شو د نهایتا جاروی کوچک باطری دار مخصوص تمیزکاری کامپیوتر را مصرف کنید تا گردهای باقیمانده را بمکد .
پنکه ها و فن های داخل بدنه
هنگام جاروکردن داخل بدنه کامپیوتر هم بسیار مراقب باشید که قطعات کوچک روی ماردبرد مانند جامپرها جابجا نشوند .
CD-Drive
برای تمیز کردن داخل، توصیه میکنم از ابزار مخصوص این کار استفاده کنید که در مغازه ای کامپیوتری بفروش می رسد. کیتهای مخصوص تمیزکردن را تهیه و مصرف کنید . اگر تجربه بیشتری با کامپیوتر و امور فنی آن دارید میتوانید این در ایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفید داخل آنرا تمیز کنید اما برای افراد کم تجربه این عمل به هیچ عنوان توصیه نمیشود .
CD
برای تمیز کردن می توانید از پارچه نرم آغشته به آب استفاده کنید و سطح زیر آنرا بصور ت دورانی از مرکز بسمت خارج تمیز کنید .
اگر آلودگی بخصوصی در سی دی دیده میشود که با آب تمیز نمیشود میتوانید برای آن قسمت از کمی الکل سفید استفاده کنید .




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :