به دخت

 




دعاوتوسل

چرا ما باید دعا کنیم
دعا در لغت به معنی «خواندن» ،در خواست انجام کار و حاجت خواستن است. اما در اصطلاح دینی به معنای روی آوردن به خداوند متعال و در خواست از او با حالت خضوع می باشد.

انسان از طریق نیایش و دعا به خداوند تقرب می یابدو به عبارت دیگر به او نزدیک می شود دعا از اساسی ترین نیاز های روحی است که روانشناسان نیز آن را تایید نموده اند. در موارد متعددی آیات قران به مطلوب بودن دعا توجه نموده و آن را هم پایه عبادت به شمار آورده است.

توسل چیست

«توسل» به معنای استفاده از کسی یا چیزی برای رسیدن به هدف می باشد. در بین مسلمانان، توسل یعنی واسطه قرار دادن اولیای الهی و امامان معصوم در درگاه خداوند برای رسیدن به آرزوهاو خواسته های مادی و معنوی.

ریشه قرآنی توسل

خداوند اموری را به عنوان اسباب و وسایل برای تقرب و نزدیکی به درگاه خویش قرار داده و به ما فرمان داده در امور مختلف به اومتوسل شویم. خداوند در آیه 35 سوره انعام میفرمایند:

«یا اَیُّهَا الََّذِینَ اَمَنُو اِتَقُواللهَ و ابتَغُو اِلَیه الوَسیلَه...لعلکم تفلحون»
ای مومنان پروای الهی داشته باشید و به او توسل جویید ... باشد که رستگار شوید.»

با توجه به این که کلمه« وسیله» در این آیه هیچ قیدی ندارد و به صورت مطلق بیان شده، شامل هرچیزی می شودکه صلاحیت نزدیک کردن انسان را به پیشگاه خداوند داشته باشد. از جمله این واسطه ها که می تواند انسان را به خواسته های مادی و معنوی خود برساند میتوان به نماز، روزه، احسان به یتیم، دستگیری از مستمندان خدمت به خلق خدا، استمداد از پیامبران و اولیای الهی و...اشاره کرد. در هنگام دعا و توسل خداوند را به حق بندگان صالح و آبرومند درگاه او، قسم می دهیم و یا از اولیای الهی می خواهیم که برای ما در درگاه الهی دعا کنند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :