به دخت

 




حد

حدود حد : مجازاتی که نوع و اندازه آن از سوی شارع(خداوند) معلوم شده باشد« حد » گویند. علت قراردادن آن این است که مانع انسان از گناهان خاص می باشد بعضی از گناهانی که در اسلام برای آن ها حد معین شده است. عبارتند از :

ِزنا : از زشت ترین گناهان کبیره است و کسی که مرتکب آن می شود وعده عذاب الهی داده شده است. که در صورت اثبات (با چهار بار اقرارخود فرد یا گواهی دادن چهار نفرشاهد ماجرا) با شرایطی، مجازات حد برای هریک از طرفین جاری می شود .
لواط : که گناه آن حتی از زaنا بزرگتراست و آن قدر بزرگ است که عرش خدا را به لرزه در می آورد ، در صورت اثبات (با چهار باراقرارخودفرد یا گواهی چهارنفرشاهد) با شرایطی، برهریک ازطرفین جاری می شود.
ُمساحقه : (یعنی اینکه زنی آلت تناسلی خود رابه آلت تناسلی زنی دیگر بمالد) که گناه آن مانند گناه لواط است .
ِقیادت :(کسی که مرتکبین فحشا و زنا را به هم برساند" واسطه گری") که اگرچنین چیزی اثبات شود حد براو واجب می شود. بعضی ازعلما گفته اند : اگر شخص مرد باشد سرش را می تراشند و در شهر می گردانند و معرفی می کنند و به شهر دیگری تبعید می کنند .
َقذف : (نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر) از گناهان کبیره است واگر ثابت شود حد بر آن واجب می شود . نوشیدن مسکرات : یعنی هر چیزی که جنس آن مست کننده است وغالباً مستی آوراست حتی اگر با آب مخلوط شده باشد گرچه بعضی از مردم به دلیل اعتیاد به آن ها یا کم بودن مقداری که نوشیده اند (مثلا یک قطره) یا طبیعی نبودن مزاجشان از خوردن آن مست نشوند.
سرقت: در صورتی موجب حد می شود که دارای شانزده شرط باشد.
محاربه : (دست به اسلحه بردن (اسلحه گرم یا سرد) در خشکی یا دریا درشب یا روز، به قصد ترساندن مردم و به انگیزه فساد در جامعه در شهر یا غیر آن مرد باشد یا زن و ضعیف باشد یا قوی)، که با اقرار فرد یا شهادت دو عادل اثبات می شود.
ِارتداد : یعنی کفر ورزیدن پس از اسلام .




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :