به دخت

 




رسوایی

ویژگی کرامت در انسان باعث می شود که از نظراو آبرویش بیشتر ازهرچیزی ارزشمند باشد. انسانی که عزتمند است ، حاضر نیست عزت و آبروی خود را با هیچ چیز عوض کند . لذا گاهی گرسنگی ، فقر و نداری را تحمل می کند ، ولی حاضر نیست اسرارش نزد دیگران فاش شود و خبر فقر و تنگدستی اش به دیگران برسد.

« حیا » محصول گران قیمت این نگاه و تفکر است. انسان اهل تقوا از خدای خویش حیا می کند و هیچ گاه مرتکب کاری نمی شود که بر خلاف شرایط بندگی خداوند باشد؛چنان که از همنوعان خود حیا می کند و کوچکترین جسارتی به آن ها نمی کند، کما این که حتی در خلوت خود ، با خودش هم با حیا ست و آدابی را در تنها یی خود رعایت می کند ، زیرا می داند هیچ خلوتی نیست مگر آن که خدای بزرگ و ملائکه الهی و ارواح مومنان در آن جا حاضر و ناظرند . وچون خودش را موجودی قا بل احترام می بیند از خودش حیا می کند.
در حالی که حقیقت گناه ، ذلت و بیچارگی است ، چنان که در مناجات خمسه عشر می فرماید:« الهی! البَسَتنِی الخطایا ثَوبَ مَذَلَّتی »،
خدایا! گناهانم برمن لباس خواری و ذلت پوشانده است.
به همین خاطر شخص با ارتکاب گناه خود را پست و حقیر می کند. البته رسوایی آخرت به مراتب سخت تر از رسوایی دنیاست ، زیرا در جلوی چشمان امامان ، انبیا ، ملائکه الهی و همه خلائق زشتی های اعمال انسان به او نشان داده می شود.
و...(درادامه آثار وضعی گناه را درپی خواهیم آورد)




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :