به دخت

 




شیوه های دوست آزمایی

شیوه های دوست آزمایی از راه گرایش ومیل عاطفی
محبت مانند رمز "تلگراف" است. پس هرگاه در خویش نسبت به شخصی احساس محبت و دوستی کردی، بدان که او نیز به تو در قلبش همان احساس را دارد. البته این کار نیازمند آن است که روان و عواطف و وجدان خویش را به خوبی بشناسیم تا اشاره های غریزی را از انگیزه های راستین عاطفی باز شناسیم. اما باقر (علیه السلام) در روایتی فرمودند: " محبت برادر و دوستت را نسبت به خود، از محبت قلبی خود نسبت به او بشناس ".

البته باید توجه داشت این مساله درباره ی جنس موافق است؛ زیرا علاقه به جنس مخالف معمولا بر اساس شهوات جنسی است و کمتر جنبه ی عاطفی دارد .
هنگام خشم
هر انسانی در حالت خشم ماهیت خود را بروز داده و چهره ی واقعی اش را برای دیگران آشکار می سازد؛ زیرا انسان در حالت خشم آنچه را که می اندیشد می گوید نه آنچه را که وانمود می کند. گاه فردی در حالت عادی سخنان محبت آمیز بر زبان می راند، اما چون او را به خشم آوری حقیقت را که مدتها از تو پنهان می داشت بر زبان می آورد.
در سفر
انسان در سفر، لباس تکلف و ریا را از تن می کند و طوری رفتار می کند که واقعا می اندیشد. در این هنگام می توانیم او را به سادگی امتحان کنیم و بیازماییم. در حدیثی شریف، یکی از روش های آزمودن دوست آزمودن او به هنگام سفر معرفی شده است.
در سختی ها
دوست خوب کسی است که در سختی ها و گرفتاریها یاریرسان باشد. هنگامی که دیگران رهایت میکنند، او در کنار تو باشد و هنگامی که احتیاج داری و نیازمند هستی از تو دریغ نکند و سعی کند مرهم دردهایت باشد. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: "دوستت را در هنگام گرفتاری وسختی امتحان کن و بیازما".
منبع :
جوانی فصل شکفتن، علی احمد پناهی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره)



نظرات ارسال شده
پريسا
سه شنبه 24 مرداد 1391


جوونا وقتي به كسي علاقه مندبشن جنسش فرقي نميكنه ديگه به اين جنبه هافكر نميكنن


0
1

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :