به دخت

 




راه های تقویت دوستی

راه های تقویت دوستی از جمله وظایف اخلاقی هر فرد در محیط های دوستانه مراقبت وپاسداری از دوستی ها واجتناب از عوامل جدایی افرین است چه اینکه دوست مناسب از توفیقات بزرگ وهدیه ای الهی است. ار دست دادن دوست خسرانی در خور توجه وحادثه ای دردناک است. حضرت علی علیه السلام می فرمایند:"کسی که دوست خوب وشایسته ای را از دست بدهد گویا شریفترین اعضای بدن خود را از دست داده است.

عوامل متعددی در تقویت وتداوم دوستی دخالت دارد که عبارتند از:

الف) گشاده رویی

امیر المؤمنین علی (علیه السلام): هرگاه به برادران خود برخورد می کنید، با آنها دست بدهید وخرمی وخوش رویی نشان بدهید، تا از هم جدا نشده گناهانتان از بین برود . در آموزه های دینی لبخند زدن فرد هنگام مواجه با دیگران باعث پاداش اخروی وگشاده رویی باعث تقویت پیوند دوستی ومحبت وهمچنین موجب انس بیشتر با دوستان است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: خوشرویی برای جلب دوستی مردم است. امیر المؤمنین (علیه السلام): اخلاق خوب محبت می اورد ودوستی را محکم می کند . پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرموده اند: نگاه دوستانه مؤمن به روی مؤمن عبادت است .

ب) احترام گذاشتن

دومین گام برای جلب عواطف ومحبت دیگران رعایت ادب واحترام د رمقابل آنان است. در روایتی از امام معصوم آمده است:" احترام میان خود وبرادرت را از بین مبر وازآن چیزی باقی بگذار ؛زیرا از میان رفتن آن موجب ازمیان رفتن شرم است وبر جای بودن احترام عامل ثبات دوستی است".

ج) هدیه دادن

  هدیه نماد عاطفه ومهر است وباعث افزایش محبت اشخاص به یکدیگر می شود . هدیه دادن دویتی به بار می اورد برادری را تازه میکند و کینه را می زداید. پیامبرگارمی اسلام صلی الله علیه واله می فرمایند:" هدیه موجب محبت و دوستی و برادری می شود ودشمنی وکینه را زایل می کند". در روایتی دیگر ایشان ضمن تئصیه به دادن هدیه فلسفه و دلیل آن را این گونه بیان می کنند:" به یکدیگر هدیه دهید ؛زیرا هدیه دوستی ومحبت را افزایش می دهد(چند برابر می کند)".

د) اعلام واظهار دوستی

یکی از عوامل تاثیر گذار در دوام دوستی ها ابراز علاقه ی قلبی وبه عبارت دیگر اظهار دوستی وعلاقه مندی است.وقتی به دوست خود بگوییم دوستش داریم احساس محبت او نیزبه ما برانگیخته می شود.امام صادق علیه السلام می فرمایند: " هر گاه کیسی را دوست داشتی اورا به ان آگاه ساز که این کار دوست میان شما را پایدارتر می کند". پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم اظهار دوستی نسبت به رفیق را ازوظایف اخلاقی تلقی کرده می فرمایند:" هر کس نسبت به برادر مؤمن ودوستش علاقه ای داشته باشد وآن را اظهار نکند به او خیانت کرده است". اظهار دوستی موجب آرامش واطمینان طرف مقابل می شود وعواطف را نسبت به او تحریک کرده رابطه ی صمیمانه ای به وجود می آورد.  

هـ) سلام واحوالپرسی

سلام از بهترین ابزارهای ایجاد ارتباط کلامی واز راهت ترین روش های اغاز گفت وگواست .اغاز سخن با سلام نوعی اظهار تمایل بع ارتباط کلامی با دیگران است . در اموزه های اسلامی ضمن تاکید بر شروع صحبت با سلام ومستحب بودن ان جوا ب سلام را واجب دانسته اند وتوصیه کرده اند با عباراتی بهتر وکاملتر جواب سلام داده شود . وواجب شدن سلام نوعی تاکید بر لزوم ایجاد ازتباط با این واژه ی دلنشین وتاکیدی بر استمرار روابط عاطفی است.

و) دست دادن و معانقه

دست دادن و فشردن دستها به هنگام ملاقات دوستان موجب رفع کینه وزمینه ساز افزایش محبت است. اگر دست دادن همرام با معانقه از سر محبت و علاقه باشد محبت و علاقه مندی به اوج رسیده کامل می گردد .در روایتی از امام معصوم علیه السلام میخوانیم : "هرگاه دو مؤمن یکدیگر را ملاقات کنند ودست یکدیگر را بفشارند خداوند به ان دو صد رحمت نازل می کند که نود ونه رحمت از ان کسی است که دوست خود را بیشتر دوست دارد واگر یکدیگر را در اغوش گیرند هر دو غرق در رحمت خواهند بود.

ز) تواضع  

فروتنی و تواضع در مقاب دیگران علاوه بر بالا بردن مقام و منزلت انسانی دوام دوستی ها را نیز به دنبال دارد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند:"سه چیز موجب محبت است: دین، تواضع و بخشش". ایشان همچنین فرموده اند: "میوه و نتیجه تواضع، محبت و دوستی است".
منبع :
جوانی فصل شکفتن، علی احمد پناهی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره)




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :