به دخت

 




عددیه با بیشتر از ده روز

• زنی که عادت عددیه دارد، اگر بیش از ده روز خون ببیند، تکلیفش چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزی، صافی گلپایگانی ، فاضل لنکرانی و وحید خراسانی): اگر خون‌ها یک جور است، باید از روزی که خون دیده، به شماره روزهای عادتش حیض و باقی را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد- چنانچه با شماره عادتش یکی است- همان را حیض و باقی را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد، به اندازۀ عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر- که در مجموع به اندازه عادتش شود- حیض و باقی را استحاضه قرار دهد.

آیت‌الله تبریزی: اگر خون‌ها یک جور است و نشانه‌های حیض را دارد، باید از روزی که خون دیده، به شماره روزهای عادتش حیض و باقی را استحاضه قرار دهد.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: اگر خون‌ها یک جور است، می‌تواند به شماره روزهای عادتش، از اول یا وسط حیض و باقی را استحاضه قرار دهد و اگر یک جور نباشد، باید آنچه که نشانه حیض دارد- چنانچه با شماره عادتش یکی است- همان را حیض و باقی را استحاضه قرار دهد. اگر بیشتر شد به اندازۀ عادتش حیض قرار دهد و اگر کمتر شد، باید آن روزها را با چند روز دیگر- که در مجموع به اندازه عادتش شود- حیض و باقی را استحاضه قرار دهد.
آیت‌الله وحید خراسانی: اگر از ده روز نگذرد همه آنها حیض محسوب می‌شود و اگر بیش از ده روز باشد، به مقدار عادتش حیض و باقی استحاضه است؛ مگر آن که همه خون‌هایی که دیده یک جور نباشد؛ یعنی، برخی به نشانه حیض و بعضی به نشانه استحاضه باشد. در این صورت چنانچه شماره روزهایی که خون به نشانه حیض است، با شماره روزهای عادتش یک اندازه است، همان حکم فوق را دارد؛ ولی اگر از روزهای عادتش بیشتر باشد، تنها به اندازه روزهای عادتش حیض است و در بیشتر از آن (که نشانه حیض را دارد) چنانچه از ده روز بیشتر نباشد، باید احتیاط کند؛ یعنی، محرمات حائض را ترک کند و کارهای استحاضه را به جا آورد. اگر از روزهای عادتش کمتر باشد (البته از سه روز کمتر نباشد)، آنها را حیض قرار دهد و در بیشتر از آن تا مقدار عادت خود احتیاط کند.

تبصره: فتوای آیت‌الله فاضل موافق همه مراجع است جز آن که ایشان احتیاط واجب دارند.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :