به دخت

 




عادت عددیه

• عادت عددیه چیست؟
همه مراجع: زنی که شماره روزهای حیض او در دو ماه پشت سر هم به یک اندازه باشد، ولی وقت خون دیدن او یکی نباشد؛ چنین زنی دارای «عادت عددیه» است؛ مانند این که در ماه نخست از روز اول تا هفتم و ماه دوم از روز دهم تا هفدهم خون ببیند. عادت او در این مثال هفت روز است.

زنی که از خون پاک نمی‌شود، اگر دو ماه پشت سر هم و به یک اندازه خون با نشانه‌های حیض ببیند، آیا عادت عددیه پیدا می‌کند؟


آیات عظام امام(قدس سره) ، خامنه‌ای، صافی گلپایگانی ، فاضل لنکرانی ، مکارم شیرازی و نوری همدانی: زنی که از خون پاک نمی‌شود، ولی دو ماه پشت سر هم خونی با نشانه‌های حیض می‌بیند و شماره روزهایی که در هر دو ماه خون دیده به یک اندازه باشد، اما وقت آن یکی نیست و باقی آن نشانه‌های استحاضه را داشته باشد، چنین زنی نیز عادت عددیه دارد. به عنوان مثال در ماه نخست از اول ماه تا هفتم و در ماه دوم از دهم تا هفدهم خونی با نشانه‌های حیض و باقی را با نشانه‌های استحاضه ببیند، عادت او در این مثال هفت روز است.
آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی و وحید خراسانی: زنی که از خون پاک نمی‌شود، ولی دو ماه پشت سر هم خونی با نشانه‌های حیض می‌بیند و شماره روزهایی که در هر دو ماه خون دیده به یک اندازه باشد، اما وقت آن یکی نیست و باقی آن نشانه‌های استحاضه را داشته باشد، چنین زنی عادت عددیه ندارد، چه این که عادت با نشانه‌های حیض محقق نمی‌شود.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :