به دخت

 




جلو افتادن عادت

• اگر زن چند روز پشت سر هم با نشانه‌های حیض خون ببیند و پاک شود و سپس با همان نشانه‌ها خون ببیند، کدام حیض محسوب می‌شود؟
همه مراجع (به جز سیستانی، صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی): اگر مجموع روزهایی که خون دیده با روزهای پاکی (وسط) از ده روز بیشتر نشود، باید همه (حتی پاکی وسط) را حیض قرار دهد.
آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی: اگر مجموع روزهایی که خون دیده، با روزهای پاکی (وسط) از ده روز بیشتر نشود، باید روزهایی را که خون دیده حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب در روزهای پاکی عبادت‌های خود را به جا آورد و آنچه را که بر حائض حرام است، ترک کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر مجموع روزهایی که خون دیده با روزهای پاکی (وسط) از ده روز بیشتر نشود، تنها باید روزهایی را که خون دیده حیض قرار دهد و روزهای پاکی (وسط) حیض نیست و حکم زنان پاک را دارد.

زنی که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن‌گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون‌ها در روزهای عادت نیست)
آیات عظام امام(قدس سره)، خامنه‌ای و فاضل لنکرانی: اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمی‌تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که دارای صفات و نشانه‌های حیض باشد، خون حیض محسوب می‌شود. اگر هر دو از نشانه‌های حیض برخوردارند، خون اول حیض محسوب می‌شود و در بقیه تا ده روز باید احتیاط کند؛ یعنی، در ایام پاکی بین دو خون، محرمات حائض را ترک کند و کارهای زنان پاک را انجام دهد و در خون دوم تا ده روز محرمات حائض را ترک کند و کارهای استحاضه را به جا آورد.
آیات عظام بهجت، تبریزی و سیستانی: اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمی‌تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که دارای صفات و نشانه‌های حیض باشد، خون حیض و دیگری استحاضه محسوب می‌شود و اگر هر دو از نشانه‌های حیض برخوردارند، خون اول حیض و خون دوم استحاضه محسوب می‌شود.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از دو روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمی‌تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که دارای صفات و نشانه‌های حیض باشد، خون حیض و دیگری استحاضه محسوب می‌شود و اگر هر دو از نشانه‌های حیض برخوردارند، خون اول حیض و خون دوم استحاضه محسوب می‌شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر کدام دارای صفات و نشانه‌های حیض باشد، خون حیض محسوب می‌شود و اگر هر دو از نشانه‌های حیض برخوردارند، خون اول با خون دوم تا ده روز حیض محسوب می‌شود و در هر دو صورت اگر مقدار شماره‌های خون اول از مقدار شماره‌های خونی که در ایام عادت مشاهده می‌کرده، کمتر باشد، از خون دوم کامل نماید.
آیت‌الله وحید خراسانی: اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمی‌تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که دارای صفات و نشانه‌های حیض باشد، خون حیض محسوب می‌شود و اگر هر دو از نشانه‌های حیض برخوردارند، باید در هر دو خون احتیاط کند؛ یعنی، محرمات حائض را ترک کند و کارهای استحاضه را به جا آورد.
آیت‌الله نوری همدانی: اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمی‌تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که دارای صفات و نشانه‌های حیض باشد، بنابر احتیاط خون اول حیض و دیگری استحاضه محسوب می‌شود.

تبصره 1: فرض مسأله جایی است که هر یک از دو خون و پاکی وسط از ده روز بیشتر نباشد.

تبصره 2: فرض پاسخ در جایی است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایی از ده روز بیشتر نشود.

زنی که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن‌گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون اول در ایام عادت است)
همه مراجع (به جز سیستانی): اگر تمام خون اول یا مقداری از آن در روزهای عادت باشد و خون دوم در روزهای عادت نباشد، باید خون اول را حیض و خون دوم را استحاضه قرار دهد.
آیت‌الله سیستانی: اگر تمام خون اول یا مقداری از آن در روزهای عادت باشد و خون دوم در روزهای عادت نباشد، باید خون اول را حیض و خون دوم را استحاضه قرار دهد مگر این که خون دوم نشانه‌های حیض را داشته باشد. در این صورت به اندازه خون اول و پاکی وسط و خون دوم که در مجموع از ده روز نگذرد حیض و بقیه استحاضه می‌باشد [به عنوان مثال اگر سه روز خون ببیند و سه روز پاک شود و سپس پنج روز خون با نشانه‌های حیض مشاهده کند، سه روز اول و چهار روز از خون دوم حیض است].
تبصره 1: حکم پاکی وسط در عنوان «لکه‌بینی» بیان شده است.

تبصره 2: فرض پاسخ در جایی است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایی از ده روز بیشتر نشود.

زنی که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن‌گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون دوم در ایام عادت است)
همه مراجع: اگر خون اول در روزهای عادت نباشد و تمام خون دوم یا مقداری از آن در روزهای عادت باشد، باید خون دوم را حیض و خون اول را استحاضه قرار دهد.

تبصره 1: حکم پاکی وسط در عنوان «لکه‌بینی» بیان شده است.

تبصره 2: فرض پاسخ در جایی است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایی از ده روز بیشتر نشود.

خانمی که عادتش (وقتیه و عددیه) مثلاً شش روز است، اگر در یک ماه به این مقدار خون ببیند آن‌گاه دو روز پاک شود و دوباره خون ببیند، تکلیفش چیست؟
همه مراجع (به جز سیستانی): اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن، از دو روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود، هر دو خون نمی‌تواند حیض محسوب شود؛ بلکه آن خونی که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم استحاضه محسوب می‌شود.
آیت‌الله سیستانی: اگر مجموع دو خون با پاکی بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکی وسط از ده روز بیشتر نشود، خونی که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم اگر نشانه‌های حیض را نداشته باشد استحاضه محسوب می‌شود ولی اگر نشانه‌های حیض را داشته باشد، خون روز نهم و دوم نیز حیض است.

خانمی که عادت وقتیه و عددیه دارد، اگر در خارج از وقت خونی با نشانه‌های حیض ببیند، تکلیفش چیست؟
همه مراجع: اگر در وقت عادت نباشد و به اندازه شماره روزهای حیضش خون ببیند، باید همان را حیض قرار دهد؛ خواه پیش از وقت عادت دیده باشد یا پس از آن.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :