به دخت

 




زمان ترک عبادات

• اگر زن با مشاهده خون یقین پیدا کند که تا سه روز و یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند، آیا باید عبادتش را ترک کند؟
آیات عظام امام(قدس سره)، بهجت، خامنه‌ای، سیستانی، فاضل لنکرانی و نوری همدانی: آری، باید عبادتش را ترک کند.
آیت‌الله تبریزی: حکم بین اقسام حائض فرق می‌کند. اگر از زنانی است که عادت وقتیه یا وقتیه و عددیه دارد، باید به محض مشاهده خون در ایام عادت یا کمی جلو یا عقب‌تر، عبادت را ترک کند و اگر زن مضطربه، مبتدئه، ناسیه و یا زنی است که تنها عادت عددیه دارد، چنانچه خون، نشانه‌های حیض را داشته باشد، باید عبادت را ترک کند ولی اگر نشانه‌های حیض را نداشته باشد، (بنابر احتیاط واجب باید در غیر زن مبتدئه و مضطربه تا سه روز محرمات حائض را ترک کند و کارهای استحاضه را به جا آورد و اگر پیش از سه روز پاک نشد، باید آن را حیض قرار دهد) و در مورد زن مبتدئه و مضطربه اگر تا سه روز ادامه پیدا کند و پیش از ده روز خون قطع شود، باید محرمات حائض را ترک کند و کارهای استحاضه را به جا آورد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: حکم بین اقسام حائض فرق می‌کند. اگر از زنانی است که عادت «وقتیه» یا «وقتیه و عددیه» دارد، باید به محض مشاهده خون در ایام عادت یا کمی جلوتر، عبادت را ترک کند؛ ولی اگر یک یا چند روز از عادت عقب‌تر شود و نشانه‌های حیض را نیز نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب، باید محرمات حائض را ترک کند و کارهای استحاضه را به جا آورد. اگر زن مضطربه، مبتدئه، ناسیه و یا زنی است که عادت عددیه دارد، چنانچه خون، نشانه‌های حیض را داشته باشد، باید عبادت را ترک کند، ولی اگر نشانه‌های حیض را نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب، محرمات حائض را ترک کند و کارهای استحاضه را به جا آورد؛ هرچند خون تا ده روز هم ادامه یابد.
آیات عظام مکارم شیرازی و وحید خراسانی: حکم بین اقسام حائض فرق می‌کند. اگر از زنانی است که عادت «وقتیه» یا «وقتیه و عددیه» دارد، باید به محض مشاهده خون در ایام عادت یا کمی جلو یا عقب‌تر، عبادت را ترک کند. اگر زن مضطربه، مبتدئه، ناسیه و یا زنی است که عادت عددیه دارد، چنانچه خون، نشانه‌های حیض را داشته باشد، باید عبادت را ترک کند؛ ولی اگر نشانه‌های حیض را نداشته باشد، باید کارهای استحاضه را به جا آورد؛ هرچند خون تا ده روز هم ادامه یابد.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :