به دخت

 




تشخیص استحاضه

اگر زن مستحاضه تشخیص ندهد که استحاضه‌اش از چه قسمی است و در جایی باشد که نتواند خود را وارسی کند، تکلیفش چیست؟ آیا باید احتیاط کند؟
آیات عظام امام(قدس سره)، تبریزی، خامنه‌ای، سیستانی، فاضل لنکرانی و نوری همدانی: اگر حالت سابق او معلوم است (یعنی قبلاً قلیله یا ... بوده)، باید بر اساس آن ادامه دهد؛ در غیر این صورت باید به وظیفه مسلم خود عمل کند. به عنوان مثال اگر نمی‌داند استحاضه‌اش قلیله است یا متوسطه، باید کارهای استحاضه قلیله را انجام دهد و اگر بین متوسطه و کثیره تردید دارد، باید به کارهای استحاضه متوسطه عمل کند.

آیات عظام بهجت و وحید خراسانی: اگر حالت سابق او معلوم است، باید بر اساس آن ادامه دهد و اگر معلوم نیست بنابر احتیاط واجب باید به آنچه سخت‌تر است عمل کند. به عنوان مثال اگر نمی‌داند استحاضه‌اش قلیله است یا متوسطه، بنابر احتیاط باید کارهای استحاضه متوسطه را انجام دهد و اگر بین متوسطه و کثیره تردید دارد، بنابر احتیاط باید به کارهای استحاضه کثیره عمل کند.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: اگر حالت سابق او معلوم است، باید بر اساس آن ادامه دهد و اگر معلوم نیست، باید مطابق احتیاط عمل کند. به عنوان مثال اگر نمی‌داند استحاضه‌اش قلیله است یا متوسطه، یا نمی‌داند متوسطه است یا کثیره، باید کارهای هر دو را انجام دهد و اگر بین هر سه تردید دارد، باید به کارهای هر سه قسم عمل کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر حالت سابق او معلوم است، باید بر اساس آن ادامه دهد و اگر معلوم نیست، بنابر احتیاط واجب باید مطابق احتیاط عمل کند؛ یعنی، هم به وظیفه استحاضه کثیره و هم قلیله.

تبصره 1: با توجه به این که آیات عظام (بهجت، مکارم و وحید) در مسأله احتیاط واجب کرده‌اند، مقلدان ایشان می‌توانند به فتوای آسان که فتوای امام خمینی و سایرین است، عمل کنند.

تبصره 2: مقلدان آیت‌الله صافی اگر هنوز به این مسأله عمل نکرده‌اند و یا تاکنون این مسأله برایشان پیش نیامده، می‌توانند به یکی از مراجع تقلید دیگر- در صورتی که او را مساوی مرجع خود می‌دانند- رجوع کنند.

خانمی که مرتب استحاضه‌اش تغییر می‌کند و نمی‌داند از چه قسمی است، تکلیفش چیست؟
همه مراجع: در صورت امکان، باید هنگام نماز خود را وارسی کند. بدین ترتیب که مقداری پنبه داخل فرج نموده و کمی صبر کند و بیرون آورد. در این صورت از هر کدام از اقسام استحاضه بود، به دستورات آن عمل کند و در صورت عدم امکان وارسی، باید مطابق احتیاط عمل کند.

تبصره: آیات عظام امام، خامنه‌ای، تبریزی، سیستانی، مکارم و نوری، در وارسی کردن احتیاط واجب کرده‌اند.

اگر زن به خیال این که استحاضه‌اش قلیله است، وضو گرفت و نماز خواند؛ ولی بعد از نماز متوجه شد که استحاضه‌اش متوسطه یا کثیره بوده چه تکلیفی دارد؟
همه مراجع (به جز مکارم شیرازی): نمازش باطل است و باید آن را دوباره بخواند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر استحاضه کثیره باشد، نمازش باطل است و باید آن را دوباره بخواند.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :